شهرداری تهران حکم تخلیه خانه کودک ناصرخسرو را که ۲۱ سال در اختیار سازمان غیردولتی انجمن حمایت از حقوق کودکان بوده صادر کرده است.

به گزارش جماران؛ بیانیه انجمن حمایت از حقوق کودکان در رابطه با حکم تخلیه خانه کودک ناصرخسرو در پی می آید:

چند روز پیش، تصاویر ضبط‌‌شده‌ای از تخلیه‌ی خانه‌ی کودکان کار کرمان توسط اداره اوقاف بیرون آمد؛ افرادی با دردست داشتن حکم تخلیه در برابر چشمان بهت‌زده‌ی کودکان مشغول خالی کردن خانه بودند. در پی واکنش‌ مردم به این ویدیو و ابراز خشم نسبت به رفتار ماموران، دادگستری استان اعلام کرد که اقدام صورت‌گرفته کاملا قانونی بوده و اداره اوقاف با طرح دعوا و ارائه‌ی اسناد معتبر، مالکیت خود را نسبت به ملکی که پیش از این در اختیار بهزیستی بوده ثابت کرده است.فارغ از حقیقت قانونی و قضایی، موضوعی که مورد نقد بینندگان این تصاویر بود بی‌توجهی عریان به کودکان و حقوق آن‌هاست.

شاید با تسامح بتوان در مورد خانه‌ی کودکان کار کرمان، دعوای حقوقی را جدی گرفت اما این رویه به جهت تکرار و تنوع در حق سایر نهادهای مدنی بیشتر حامل این پیام است که نهادهای رسمی به دنبال اعمال فشار و در نهایت کنار زدن سمن‌ها هستند. تنها چند روز از دریافت دستور تخلیه‌ی خانه‌ی کودک ناصرخسرو می‌گذرد؛ دستوری که مستقیما از سوی شهرداری تهران صادر شده است.

خانه‌ی کودک ناصر خسرو ۲۱ سال است که در راستای ایفای تعهدات اجتماعی طی تفاهم‌نامه‌ای از سوی شهرداری تهران در اختیار انجمن حمایت از حقوق کودکان قرار گرفته است. 21سال است که این مکان، خانه‌ی پرخاطره‌ی کودکان دارای شرایط دشوار بوده است.

انجمن برای استمرار حضور در این خانه و حفظ همراهی کودکان، از انواع دستورات شهرداری تبعیت کرده و تلاش کرده این سقف امن و ایمن را برای کودکانش حفظ کند. اما حالا در حالی که این خانه چشم امید هزاران کودک محروم نگاه داشته شده از حقوقشان است، دستور تخلیه‌ی این خانه به دست ما رسیده است.

انجمن حمایت از حقوق کودکان در راستای اهداف مندرج در اساس‌نامه‌ی خود و تعهداتش در قبال حمایت و حفاظت از حقوق کودکان، خطاب به نهادهای رسمی از جمله شهرداری‌ها اعلام می‌کند کودکان به ویژه آن‌هایی که در شرایط دشوار قرار دارند، نسبت به این خاک و منابع آن دارای حقوقی مسلم هستند.

اینکه در وهله‌ی نخست، کودکان اساسا از سیاست‌گذاری‌های اجتماعی حذف می‌شوند و در ادامه هر نهاد مردمی فعال در حوزه‌ی حمایت از کودکان و حقوق فراموش‌شده‌شان تحت فشار ‌و تبعیض قرار می‌گیرد به یقین نقض آشکار حقوق کودکان است.

انجمن حمایت از حقوق کودکان ضمن محکوم کردن این رفتارها، نه‌تنها خواهان استرداد دستور تخلیه‌ی خانه‌ی کودک ناصر خسرو از سوی شهرداری است، که انتظار دارد شهرداری با امکانات و منابع بی‌شماری که دارد بسیار بیشتر از قبل همراه و حامی انجمن و کودکان باشد. در صورت اصرار شهرداری بر تخلیه‌ی ملک نیز انتظار می‌رود ملک دیگری به همین منظور در اختیار انجمن قرار بگیرد و زمان کافی برای انتقال اسباب ‌و لوازم در نظر گرفته شود.

انجمن حمایت از حقوق کودکان انتظار دارد این موارد به دور از جنجال‌های قضایی با توافق طرفینی حل و فصل گردد؛

در غیر اینصورت انجمن از حق خود برای امتناع از دستور شهرداری و ورود به مسیرهای قانونی استفاده خواهد کرد.

به امید روزهایی که حقوق کودکان در صدر اهداف و چشم‌اندازهای نهادهای رسمی قرار بگیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.