کشاورزان جنوب کرمان این روزها، شرایط اقتصادی سخت تری نسبت به سایرین متحمل می شوند به گونه ای که زحمات چندماهه شان در حال از بین رفتن است.

پایگاه خبری جماران، میلاد شیراوند: محصولات کشاورزان جنوب کرمان اکنون صرفه اقتصادی  برای برداشت ندارد و این باعث شده تا محصولاتشان همانطور که در ویدئوی زیر میبینید، در همان زمین های کشاورزی از بین برود.

قیمت خرید گوجه فرنگی این روزها توسط دلالانی که همیشه کنترل بازار منطقه را در دست داشته اند به هرکیلو 400 تومان رسیده است. این درحالی است که هزینه هر سبد پلاستیکی که ظرفیت 15 کیلویی دارد، 3500 تومان است، یعنی بابت هر 15 کیلو گوجه فرنگی تنها 2500 تومان نصیب کشاورز می شود و بر اساس گفته کشاورزان به ازای هر تن گوجه فرنگی فقط حدود 165000 تومان، برای کشاورزی می ماند که حداقل با دو کارگر بایستی این میزان محصول را برداشت کند.

 

ارزانی قیمت گوجه فرنگی، عدم توانایی ارگان های مسئول در خریداری و نگهداری محصولات کشاورزان، باعث ازدحام فروشندگان آن هم در روزهای کرونایی شده است.

تداوم روند پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی که باعث شده گوجه فرنگی ها همراه با بوته فروخته شود چراکه نگهداری و برداشت مجدد از بوته ها به صرفه نیست، این بار کشاورزان متضرر را به جاده کشاند تا بر سر راه کامیون هایی که بارهای خریداری شده توسط دلالان را جابجا می کنند، تجمعی اعتراض آمیز داشته باشند.

5a21a06a-b4ae-4428-817e-6644ce123fea

 

تجمع کشاورزان کرمانی البته با وساطت پلیس خاتمه یافت اما به گفته خودشان، مشکلات آنان و عدم رسیدگی ارگان های ذیربط همچون ادارات کل صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و ... همچنان پابرجا است.

2fc55034-db13-4284-b1dc-f8c58f075dea

قیمت گوجه فرنگی درحالی کفاف هزینه های تولید این محصول را نمی دهد که مدت ها است فرآورده های تولیده شده از آن مانند رب، پس از افزایش قیمت آن به کیلویی 18 هزار تومان در سال 97، حدود 200 درصد افزایش قیمت داشته ولی با پایین آمدن قیمت گوجه فرنگی حتی تا کیلویی 400 تومان، نرخ آنها کاهشی نبوده است.

هم اکنون هر کیلوگوجه فرنگی در تهران بین 6 تا 9 هزار تومان فروخته می شود یعنی 15 تا 22 برابر قیمتی که از کشاورز خریداری می شود.

غیبت و ناکارآمدی سیاست های دستگاه های مربوط هم چون وزارت صمت، وزارت کار و تعاون، وزارت کشاورزی و بسیاری از دستگاه های دیگر که سال ها است در قطع دست دلالان توفیقی کسب نکرده اند، باعث شده تا این روزها بر مردمان خونگرم جنوب کرمان سخت بگذرد. 

حمایت از کشاورزان کرمانی اینک یکی از ضروری ترین وظایفی است که متوجه تمام دستگاه ها است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
36 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.