سخنگوی وزارت بهداشت، روز دوشنبه یکم اردیبهشت ماه، در پاسخ به اظهارات برخی اعضای شورای شهر که آمار فوت شدگان بر اثر کرونا را بیشتر از آمار رسمی دانستند، به حوادث سال 88 و برخی معترضان انتخابات کنایه زد!

به گزارش جماران، سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به اظهارات رییس و اعضای شورای شهر تهران که آمار این وزارتخانه در خصوص مبتلایان و فوتی های ویروس کرونا را زیر سؤال می برند، تأکید کرد: ما فقط چیزی که مدرک و مستند داریم و شناسایی شده قطعی باشد ارائه خواهیم کرد و جز این هم هیچ عدد پرت و حدسی، مبتنی بر ظن و گمان، با فشار هیچ فردی، در هیچ جایگاهی، در هیچ گوشه ای از این کشور و یا خارج از این کشور نمی دهیم و روش و متد ارائه آمار، که آمار شناسایی شده و قطعی است را تغییر نخواهیم داد؛ دوستان هم بیش از حد اصرار نکنند، عرض خود می برند و زحمت ما می دارند.

به کیانوش جهانپور در واکنش به ادعای ناصحیح بودن آمار وزارت بهداشت در خصوص بیماری کرونا، گفت: ما در مورد یکی از دوستان گفتیم ایشان بیشتر کارشناس تولد هست و بهتر است در مورد تولد صحبت کنند؛ تا آمار مرگ و میر. ایشان گفتند ما آمار پاس داده ایم. منظور من شمارش نیست. شمارش را سوم ابتدایی همه ما خوانده ایم و چهارم و پنجم ابتدایی هم احتمالا تمرین کرده ایم؛ نیاز نیست که اصلا دانشگاه رفته باشیم. ولی علت فوت را من عرض کردم که دوستان در حوزه ای اظهار نظر کنند که تخصصش را دارند. در مورد علت فوت هیچ کدام از این عزیزان تخصص ندارند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: فقط بر اساس کنجکاوی خودم نگاه کردم ببینم دوستان چه تخصصی داشته اند تا از اطلاعاتشان استفاده کنم؛ دیدم سابقه شمارش و آمار درباره انتخابات اظهار نظرهایشان بود. مثلا جایی گفته اند ما این آمار را قبول نداریم و یا داریم و کم و زیاد می کنیم؛ و به واسطه همین حرفی که زده اند دیگران را هم در اشتباه انداخته اند و  خانه نشین کرده اند.

وی اظهار داشت: وقتی من نگاه کردم تخصص آنها در مورد انتخابات بود و یکی دو مورد هم در مورد تولد بود. ولی باز هم تکرار می کنم هیچ کسی را ندیدم که در این جمع درباره علت فوت تخصصی داشته باشد؛ پاسخی هم برای آن ندارم. چون می دانم این اظهار نظر از جنس علت فوت نیست. اگر کسی هست که علت فوت دیگری می شناسد و کارشناس پزشک قانون است و متخصصی است که اتیولوژی مرگ و میر را می تواند به ما بگوید و دقیقا تفکیک کند که این مرگ و میرها به چه علت بوده است، ما قطعا در کلاس درس ایشان خواهیم نشست و استفاده خواهیم کرد. ولی جز آمار شمارش انتخاباتی و یا آمار تولد و زایمان من چیز دیگری از این دوستان ندیدم.

 

 

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: وزارت بهداشت آمار شناسایی شده قطعی را می دهد. این به معنای این نیست که شناسایی شده غیر قطعی نداریم و یا موارد شناسایی شده نداریم؛ قطعا داریم. در گزارش مرکز پژوهش های مجلس هم به خوبی و کارشناسانه اشاره شده بود که به هر حال موارد شناسایی نشده و موارد منفی کاذب هست. اینها در آمار وزارت بهداشت نیست. در آمار وزارت بهداشت ایالات متحده هم نیست. در آمار وزارت بهداشت آلمان، سنگاپور، ژاپن، کره و ایسلند هم نیست. این یک چیز طبیعی است. اما بعضی ها فکر می کنند چیز جدیدی کشف کرده اند.

وی با بیان اینکه از نظر ما آمار وزارت بهداشت بالاتر از واقعی است، اظهار داشت: من می گویم شاید خیلی بیشتر از چیزی که شما فکر می کنید باشد. آمار یعنی چیزی که شناخته ایم؛ کیس دیاگنوز است. یعنی کیس شناسایی شده و  تشخیص داده شده، می شود آماری که ما به مردم می گوییم. ولی آمار دادن چیزی که شناسایی نشده هنر نیست. از جنس همان می شود که یک نفر می خوابد و با نظر مشاورینش می گوید من انقدر رأی آورده ام و بعد می بینند انقدر نیست و هزار جور دردسر دنبالش ایجاد می شود.

جهانپور در پایان گفت: ما فقط چیزی که مدرک و مستند داریم و شناسایی شده قطعی باشد ارائه خواهیم کرد و جز این هم هیچ عدد پرت و حدسی، مبتنی بر ظن و گمان، با فشار هیچ فردی، در هیچ جایگاهی، در هیچ گوشه ای از این کشور و یا خارج از این کشور نمی دهیم و روش و متد ارائه آمار، که آمار شناسایی شده و قطعی است را تغییر نخواهیم داد؛ دوستان هم بیش از حد اصرار نکنند، عرض خود می برند و زحمت ما می دارند.

 

پاسخ محمد علیخانی به اظهارات سخنکوی وزارت بهداشت: محمد علیخانی، عضو شورای شهر در واکنش به اظهارات جهانپور طی توییتی نوشت: جهانپور در پی اعتراض اعضای شورای شهر تهران در مورد آمار کرونا، آنها را همان مدعیان شمارش آرای ۸۸ نامیده اند. عارضم‌ که پنهان کردن دم خروس در جایی که مضحکه ملت شده‌اید به هر شیوه‌ای اگر ممکن باشد، با پله کردن انتخابات ۸۸ نه تنها ممکن نیست که مدتهاست از مد افتاده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
23 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.