پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سرپرست معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی تشریح کرد؛

‎جزئیات اقدامات آستان قدس رضوی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

‎سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی جزئیات اقدامات آستان قدس رضوی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در حرم مطهر رضوی را تشریح کرد.

به گزارش جماران، مصطفی فیضی، با بیان اینکه آستان قدس رضوی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در حرم مطهر رضوی اقدامات گسترده ای را بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده است، اظهار کرد: پیش از ورود ویروس کرونا به کشورمان، جلسات مدیریت بحران و نشست های آموزشی و کنترلی از جمله آموزش کارکنان، خدمه و میزبانان برای پیشگیری و رعایت بیشتر بهداشت در سطح اماکن متبرکه رضوی برگزار شده است.

‎وی اضافه کرد: بعد از ورود این ویروس به کشور جلسات را به صورت جدی‌تر و با فاصله زمانی کمتر با همراهی سایر دستگاه‌های استانی و در راس آن دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار کردیم و با تاکید تولیت معزز آستان قدس رضوی در خصوص محوریت وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این موضوع، اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت زائران، خدمه و خادم‌یاران بارگاه منور رضوی را با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و با جدیت بیشتری دنبال می‎کنیم.

سرپرست ‎معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی تأکید کرد: در این جلسات در سه بخش خدمه و خادمیاران، اماکن متبرکه و زائران اقدامات گسترده ای را طراحی کرده ایم و مشغول پیگیری آن‎ها در سطح اماکن متبرکه رضوی هستیم.

‎فیضی به اقدامات آستان قدس رضوی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در حوزه خدمه و خادمیاران رضوی اشاره کرد و افزود: ضمن احترام و تقدیر و تشکر از خدمات و زحمات خدمه و خادمیاران رضوی، از خدام حضرت امام رضا(ع) که در شهرستان‌ها سکونت دارند خواستیم تا اطلاع ثانوی از حضور در خدمت خودداری فرمایند.

‎وی خاطرنشان کرد: همچنین توزیع مواد ضدعفونی کننده دست و آموزش نحوه استفاده از آن در همه آسایشگاه‌های حرم مطهر و دفاتر خدمت‌رسان از دیگر اقداماتی است که برای پیشگیری از ویروس کرونا آغاز شده است. هم چنین برای جلوگیری از شیوع این ویروس محلول‌های ضدعفونی دست در سالن های مهمانسرای حرم مطهر رضوی نصب شده و در اختیار زائران قرار گرفته است.

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ادامه داد: علاوه بر اقدامات ذکر شده، 9 جلسه کلاس آموزشی برای تمام میزبانان حرم مطهر در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و همچنین کلاس‌های آموزشی در خصوص مقابله با بیماری کرونا و نحوه شست‌وشوی دست در دارالشفای امام(ع) و علاوه بر آن کلاس‌های آموزشی ارتقای سطح سلامت ویژه خدمه و خادمیاران در سطح حرم مطهر رضوی برگزار شده است.

‎فیضی با تاکید بر اینکه در بخش دوم اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا که مربوط به حوزه اماکن متبرکه می‌شود، بحث ضد عفونی و نظافت را به صورت جدی مورد توجه قرار داده‌ایم، ادامه داد: مکان‌های دارای بار آلودگی بالا نظیر درب‌ها، سنگفرش‌ها، سطوح رواق‌های متبرکه، سرویس‌های بهداشتی و ... با استفاده از مواد ضدعفونی کننده در چند نوبت طی شبانه روز ضدعفونی می‌شوند.

‎وی با اشاره به اینکه اقدامات آستان قدس رضوی در بخش سوم یعنی زائران و مجاوران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بنا بر تاکید تولیت معزز آستان قدس رضوی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: در این راستا برنامه ها و فعالیت هایی را که تجمع ایجاد می کرد تعدیل و یا تعطیل کرده ایم که تعطیلی شهربازی معارفی، چایخانه حضرت و کبوترانه و کاهش برنامه‎های تبلیغی از جمله آن ها بوده است.

‎سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی اظهار کرد: با توجه به تمام اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا در حرم مطهر رضوی، بیش از هزار عدد پوستر آموزشی مقابله با کرونا با محوریت آموزش نحوه صحیح شست و شو دست‌ها در مکان‌های حرم مطهر از جمله ورودی‌های حرم مطهر، پارکینگ‌ها، دفاتر امانات، میهمانسراها، دفاتر پیداشدگان، آسایشگاه‌های خدمه و خادمیاران، سرویس‌های بهداشتی و... نصب شده است.

‎فیضی تصریح کرد: پخش بروشور و نماهنگ آموزشی در زمینه آشنایی با بیماری کرونا و نحوه صحیح شست و شوی دست از طریق سیستم اتوماسیون به منظور ارتقای سطح سلامت خدمه و خادمیاران و کارمندان، اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری کرونا از طریق تلویزیون‌های پهن پیکر و اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری کرونا در میهمانسرای حرم مطهر از دیگر اقداماتی است که در آستان مقدس حضرت رضا(ع)صورت گرفته است.

‎وی در بخش دیگر از سخنانش به مراسم معنوی اعتکاف در حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: برپایی یا عدم برپایی این مراسم در دست بررسی است و پس از اعلام نظر قطعی متولیان امر به استحضار مردم عزیز خواهد رسید.

‎سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان ‎قدس رضوی اظهار کرد: آستان قدس رضوی به صورت روزانه پذیرای توانیابان با هدف بهره‌مندی این عزیزان از زیارت حضرت رضا(ع) بود، ولی با توجه به شرایط موجود فعلا این ویژه برنامه تعطیل است.

‎وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی از ظرفیت بسیار خوب و قوی در حوزه بهداشت، درمان و سلامت برخوردار است، تصریح کرد: از همین رو طبق تصمیمات صورت گرفته در حوزه دارالشفاء با فعال کردن نوبت‌‎های خدمتی و با استقرار پزشکان متخصص به صورت 24 ساعته موارد احتمالی شناسایی و به محض انجام بررسی های اولیه در صورت اثبات ابتلا به بیماری اقدامات لازم درمانی انجام خواهد شد.

‎وی گفت: بیمارستان فوق تخصصی رضوی نیز همانند گذشته با آمادگی بالا برای ارائه خدمات درمانی به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) آماده است.

‎لازم به ذکر است؛ شماره تلفن داخلی 2424 از سوی موسسه درمانی آستان قدس رضوی به منظور اطلاع رسانی موارد مشکوک راه اندازی شده است که به محض مشاهده مبتلایان به ویروس کرونا خدمه، خادمان و خادمیاران می توانند با این شماره تماس بگیرند و موضوع را اعلام نمایند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.