گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

فرماندار اهواز: رهبری و دولت به بحران حادّ فاضلاب اهواز ورود کرده اند

قابل تعجب نیست که باران اهواز باعث جاری شدن آب در خیابان ها و منازل مردم شده است؛ چرا که وضعیت دفع آب های سطحی و فاضلاب اهواز یک سیستم است. خود شبکه فاضلاب از دفع فاصلاب معمولی اهواز عاجز است چه برسد به اینکه 80 میلی متر باران در زمان کوتاهی ببارد.

پایگاه خبری جماران، کیاوش حافظی: «امروز یا فردا نقاط بحرانی اهواز از بحران خارج می شود».

جمال عالمی نیسی، فرماندار شهر اهواز درباره آبگرفتگی این شهر در اثر باران این شهر به وجود آمده به جماران گفت: «اگر باران جدیدی نداشته باشیم تا فردا می توانیم به حالت عادی برگردیم.» او گفت که این باران ها تا کنون خسارت های جانی نداشته است.

وی همچنین از ورود دادستانی و بررسی کارشناسان به موضوع مرگ همزمان چهار بیمار در بیمارستان امام خمینی این شهر خبر داد و گفت بعد از بررسی نظر نهایی اعلام خواهد شد. متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

 

آقای نیسی! می توانید بگویید در اثر باران های اخیر چقدر خسارت وارد شده است؟

اینکه الان بتوانیم درباره خسارت ها برآورد بدهیم یک مقدار سخت است، اما به منازل مردم خسارت وارد شده است. الان برآوردی نداریم. قاعدتا به زیرساخت های شهر هم خساراتی وارد می شود. باران هم بسیار شدید بود و در زمان بسیار کوتاهی صورت گرفت. به همین خاطر است که حالت سیلاب پیدا کرد و آب به خیابان ها و منازل مردم وارد شد. خدا را شکر از دیروز آمادگی داشتیم. قبلا اعلام شده بود و با تشکیل ستاد بحران شهرستان و تقسیم کار مشکل حادّی به غیر از اینکه آب در منازل مردم وارد شده است که آن هم باعث آزار و اذیت آنها شده مطلب حادی وجود نداشت. چند خانه در مناطق شهر مثل منطقه «حصیرآباد»  (حدود هفت خانه) آسیب دیده است که ساکنین آنها را خارج کردیم و برای آنها محل اسکان موقت ایجاد کردیم. امدادهای اولیه از به خانواده های آسیب دیده از دیشب شروع شد. امروز ادارات و سازمان های دولتی اهواز را کاملا تعطیل کردیم که سطح تردد در شهر کاهش پیدا کند و بتوانیم نقاط بحرانی را از بحران خارج کنیم. اگر باران جدیدی نداشته باشیم تا فردا می توانیم به حالت عادی برگردیم.

 

تا به حال خسارت جانی هم وارد شده است؟

تا الان گزارش نشده. اما چند مورد برق گرفتگی وجود داشت که منجر به فوت نشد.

 

اما به فوت چهار نفر در بیمارستان امام خمینی (اهواز) منجر شد.

آنهایی که در آی سی یو بیمارستان اتفاق افتاد، منجر به فوت شده است اما کارشناسان در حال بررسی هستند که آیا قطعی برق منجر به فوت شده یا خیر. چون بیمارستان برق اضطراری دارد. منتظریم تا کارشناسان نظر نهایی خود را اعلام کنند.

 

یعنی فکر می کنید به باران ها مرتبط نبوده؟

ممکن است [باران] بی تأثیر نباشد. اما اظهارات اولیه رئیس بیمارستان می گوید آنها بیمارانی بودند که از آنها قطع امید شده بود. چون همانطور که گفتم بیمارستان برق اضطراری دارد و دستگاه ها هم باطری دارند. باید بررسی شود که آیا در این قضیه سهل انگاری شده یا نه. گذاشتیم کارشناسان بررسی کنند. دادستانی هم در این زمینه ورود کرده. بعد از بررسی گزارش آن را خواهیم داد.

 

می فرمایید از این چهار نفر قطع امید شده بود اما چطور ممکن است که هر چهار نفر همزمان با هم فوت کنند؟

بدون شک اتفاقی که دیشب رخ داده در فوت آنها نباید بی تاثیر باشد. اما خبباید بررسی شود. اینکه دستگاه هایی که به آنها وصل بوده به موقع تنظیم شده بودند یا نه نیاز به بررسی کارشناسی دارد. اگر من الان نظر نهایی بدهم ممکن است اشتباه باشد. باید از همه جوانب جمع بندی کامل و سپس نتیجه گیری شود. ممکن است تا یکی دو روز آینده در این زمینه اطلاع رسانی کنیم.

 

این باران ها ظاهرا پیش بینی شده بود. چه اقداماتی انجام شده بود که آنطور که اکنون منازل را آب گرفته خسارت وارد نشود؟

ستاد بحران تشکیل شد، تقسیم کار صورت گرفت و به همه واحدهای امدادرسان و واحدهای خدمات آماده باش داده شد. اما قابل تعجب نیست که باران اهواز باعث جاری شدن آب در خیابان ها و منازل مردم شده است؛ چرا که وضعیت دفع آب های سطحی و فاضلاب اهواز یک سیستم است. خود شبکه فاضلاب از دفع فاصلاب معمولی اهواز عاجز است چه برسد به اینکه 80 میلی متر باران در زمان کوتاهی ببارد. خدا را شکر اهواز در منطقه کوهستانی نیست وگرنه حجم بارانی که دیروز اتفاق افتاد می توانست صدها خانه را از جا بکند؛ منطقه اهواز فلات است و تقریبا مسطح و با شیب کم است. مجاری که برای فاضلاب پیش بینی شده است که بتواند آبهای سطحی را هم بکشد قدرت جذب و دفع این حجم از آب را ندارد؛ در نتیجه یک مدت توقف ایستگاهی بین 24 تا 48 ساعت داریم و این حجم از آب ممکن است تا 72 ساعت هم طول بکشد. البته اقداماتی هم از قبل صورت گرفته است.

 

72 ساعت طول می کشد آب خارج شود؟

در بعضی نقاط پیش بینی ما این است. اما با بازدیدهایی که دیشب و امروز صبح از نقاط داشتم فروکش آب قابل توجه است. پیش بینی من این است که دست کم طی امروز یا فردا نقاط بحرانی از بحران خارج شود تا انشاءالله آب از بستر خیابان ها جمع شود. پیش بینی من این است که تقریبا امشب تا فردا به حالت عادی برمی گردیم.

 

چرا وقتی پیش بینی چنین بارانی شده بود مثلا تعدادی کیسه شن در برابر منازل مردم قرار نگرفت تا چنین خسارتی وارد نشود؟

یک خانه، دو خانه یا 100 تا و 200 تا که نیستند. ضمن آنکه وقتی خود خیابان پر از آب می شود لاجرم خود فاضلاب از داخل خانه بیرون می زند. اگر هم احیانا جلوی در خانه را بگیرند خود آب بارانی که در حیاط خانه یا سطح خانه وجود دارد خانه را پر از آب می کند. مشکل فاضلاب اهواز دیرینه است. این مشکل حادی است که خدا را شکر با ورود مقام معظم رهبری به قضیه فاضلاب اهواز و دستوری که دادند و همچنین ورود دولت و تامین اعتبار انشالله این مشکل حل شود.

 

فرمودید برای روزهای آینده هم احتمال باران وجود دارد. چه اقداماتی برای فردا و پس فردا در نظر گرفته شده است؟

برای فردا احتمال بارش هست. ما در حالت آماده باش کامل هستیم. همه عوامل به صورت شبانه روزی در سطح شهر مشغول انجام وظیفه هستند. ایستگاه های پمپاژ کنترل و تقویت می شود و حتی استفاده از مکنده های سیار در همه جای شهر قرار دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.