دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «همایش بین‌المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی(ره) و جهان معاصر» با موضوع «جایگاه وحدت در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» به‌همت این مرکز و با مشارکت مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و نیز معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، عصر روز گذشته، 13 دی‌ماه، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این نشست که با حضور دکتر مهدی فیض، مشاور فرهنگی رئیس جهاد دانشگاهی و سرپرست مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی برگزار شد، دکتر جواد مددی، رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، با موضوع «اصول وحدت در اندیشه حضرت امام(ره) و کارکرد آن در تقریب مذاهب اسلامی»، دکتر محمد رحیم عیوضی، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، با موضوع «وحدت‌پژوهی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» و دکتر محمدحسین جمشیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، با موضوع «مبانی وحدت جهان اسلام در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» به ارائه مقاله و ایراد سخن پرداختند.

جواد مددی در این نشست با اشاره به شهادت شیخ نمر گفت: این جنایت آل سعود نشان داد که به هیچ وجه نمی توان با تفکر آل سعود به وحدت رسید. شهادت شیخ نمر این پیام را به ما رساند که آل سعود سرطانی است که با هدف تفرقه بین جهان اسلام تلاش می کند.

رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی (س) ادامه داد: تفکر داعشی در دل تفکر وهابیت شکل می گیرد؛ وحدت با آنها امکان پذیر نیست؛ بنابر این آنچه در مورد وحدت گفته می شود غیر از سلفی ها است. سلفی ها با اهل سنت خیلی اختلاف مبنایی دارند.

وی در مورد مبانی معرفت شناسی وحدت در اندیشه امام خمینی (س) تأیید کرد: در آنالیز مبانی فکری امام می بینیم که نظریه وحدت را از آیات، روایات و سیره عملی ائمه گرفته است. امام در سخنرانی های خود 41 مورد آیه 103 سوره آل عمران، 16 مورد آیه 10 سوره حجرات و موارد متعدد آیات دیگر مربوط به وحدت را به کار برده است. البته من وقت نداشتم آثار مکتوب امام را ببینم.

مددی اظهار کرد: امام معتقد است که بر اساس مبانی قرآنی می توانیم اصول وحدت را به دست آوریم. امام بیشترین رویکرد را مسائل اجتماعی می دانست. کسب استقلال جهان اسلام، افزایش قدرت مسلمین و آزادی فلسطین از مولفه های وحدت در اندیشه امام خمینی (س) است.

محمد رحیم عیوضی نیز در این نشست با بیان اینکه تکیه کلام امام وحدت کلمه بود، گفت: وحدت کلمه به معنای وحدت در نظر و عمل است. از تعابیر امام این طور به ذهن متبادر می شود که وحدت در جوهره و ذات انسان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام خمینی با تأکید بر اینکه وحدت در اندیشه امام نیازمند پژوهش در 3 حوزه ماهیت شناسی، مساله شناسی و روش شناسی وحدت است، در مورد ضرورت پردازش وحدت گفت: وحدت در اندیشه امام یک امر سیاسی نبود؛ یک اعتقاد، باور دینی و یک تکلیف برای برون رفت جامعه از مشکلات است. در واقع مفاهیم کلیدی چون استقلال، آزادی و عدالت در سایه تحقق وحدت امکان پذیر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز در جهان سیاست می بینیم که نگاه به وحدت مادی و روزمره است. لذا می بینیم بین آل سعود و رژیم صهیونیستی به راحتی وحدت صورت می گیرد. این وحدت سیاسی و تاکتیکی است.

عیوضی عنوان کرد: ماهیت وحدت از منظر امام رحمت، آرامش، امنیت و مایه سعادت است. وحدت در اندیشه امام در واقع یک تکلیف و انجام ندادن آن یک گناه است. یعنی اگر برای بر هم زدن وحدت تلاش کنیم، از منظر امام داریم گناه می کنیم.امام معتقد است ماهیت وحدت پیروزی آور و رمز بقا است. همه هستی انقلاب اسلامی در وحدت خلاصه می شود و وحدت تنها راه اصلاح در جامعه به حساب می آید.

وی افزود: حوزه دیگر شناخت وحدت از دیدگاه امام خمینی (س) مسأله شناسی است. امام در زمان حیات مسائل مختلف را رصد کرده و با توجه به آن نظریه خود را ارائه دادند. به طور مثال امام متوجه شد که تفرقه مسأله جهان اسلام است. جامعه ای که فقدان وحدت داشته باشد به دنبال خودکشی یعنی از دست دادن هر آنچه به دست آورده، می رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام خمینی تأکید کرد: وحدت کلمه از مفاهیم استراتژیک امام بود که به کرات این کلمه را به کار بردند. راه ایجاد وحدت از منظر از امام خمینی (س) پیوند بین دولت ها، مردم و علمای دین است. در وصیت نامه ایشان تأکید شده که بزرگترین قدرت در جهان دولتی است که بر اساس این مؤلفه ها شکل بگیرد.

محمد حسین جمشیدی دیگر سخنران این نشست گفت: آنچه در باب وحدت مطرح می کنیم مبتنی بر 2 فرض اساسی است. اولین فرض این است که وحدت را دینی و اعتقادی در نظر می گیریم و دوم اینکه آن را فرا ملی مورد توجه قرار می دهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره با آیه 92 سوره انبیا و آیه 103 سوره آل عمران گفت: برای امام خمینی (س) به عنوان یک عالم وارسته و یک رهبر و بنیانگذار حکومت، وحدت در رأس دیدگاه ها و نگاه ایشان قرار دارد. رسالت دین در جامعه ایجاد وحدت است. یعنی دین بر این آمده که تفرقه را از جامعه بشری بزداید.

وی دومین مسأله را همترازی وحدت با ایمان عنوان و تصریح کرد: بخش عمده ای از عبادات اسلامی مبتنی بر وحدت است و با شکل وحدت گونه معنا پیدا می کند. نمونه این عبادات را می توان در حج، نماز جماعت و بسیاری از عبادات دیگر مشاهده کرد.

جمشیدی ادامه داد: اهمیت دیگر وحدت که امام خمینی (س) به آن تأکید دارند، نیاز جهان اسلام و وجود دشمن مشترک است. امام حدود 10 مرتبه عقل سیاسی را به کار برده است. یعنی صلاح و مصلحت ما در این است که با مسلمین در وحدت باشیم. به دلیل اینکه دشمن اسلام را هدف خود قرار داده و یکی از مهمترین ضربه ها تفرقه است، مسلمین باید با هم متحد شوند.

وی با اشاره به شهادت شیخ نمر تأکید کرد: دشمن از هر جایی که احساس کند می تواند چهره اسلام را دگرگون کند وارد می شود. آنها حتی شیخ نمر را عامل تفرقه دانستند. ولی شهروندان عربستان باید بدانند اگر فردا آنها هم خواستند صحبت از آزادی کنند، حکومت ظالم جلوی آنها را خواهد گرفت و اگر امروز سکوت کنند فردا خودشان به این معضل برخورد خواهند کرد.

یادآور می‌شود، همایش بین‌المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر، به همت مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی و با مشارکت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و نیز سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، خرداد ماه سال آینده و همزمان با بیست و هفتمین سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی، برگزار خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز ارسال آثار و شرکت در این همایش، به پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز به نشانی www.sccir.ir و یا تماس با شماره تلفن‌های 6-66970614 مراجعه فرمایند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.