رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دستاوردها که به همت محققان مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان عملیاتی شده است، شامل تولید و معرفی اولین رقم نخود دیم مقاوم به سرما برای کشت پاییزه در مناطق سرد کشور، معرفی پروژه پایه های مقاوم به بیماری سرطان طوقه و ریشه انگور، معرفی پایه مقاوم به بیماری سرطان طوقه و معرفی انگور برتر کلون راژان است.
عباسعلی روانلو گفت: برای معرفی اولین رقم نخود دیم مقاوم به سرما برای کشت پاییزه در مناطق سرد کشور، نزدیک به یک میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به سطح زیر کشت دیم در مناطق سرد و معتدل کشت بهاره ارقام رایج، به واسطه حساسیت به بیماری ها، برق زدگی، عدم امکان برداشت مکانیزه غیر اقتصادی بود.
وی بیان کرد: با کشت رقم جدید ضمن کاهش هزینه های تولید افزایش عملکرد و در آمد اقتصادی مناسبی نصیب کشاورزان منطقه خواهد شد.
روانلو با اشاره به بیماری سرطان طوقه که در بیش از 6 هزار هکتار از تاکستان های انگور استان شیوع دارد، اضافه کرد: برای معرفی پروژه پایه های مقاوم به بیماری سرطان طوقه و ریشه انگور که در کاهش بیماری تا حد 80 درصد موثر می باشد، نیز 4.3 میلیارد ریال هزینه شد.
وی با اشاره به جزئیات سومین طرح تحقیقاتی، نیز بیان کرد: برای اجرای طرح پایه مقاوم به بیماری سرطان طوقه (هیبرید شماره 4)، 1.7 میلیارد ریال هزینه صرف شده است.
روانلو گفت: معرفی انگور برتر کلون راژان هم با صرف 2.4 میلیارد ریال هزینه اجرا شده که با هدف تولید انگور سفید بی دانه با کیفیت و عملکرد بالا انجام شده است.
وی افزود: استفاده از این انگور در احداث باغات جدید می تواند در افزایش کیفیت عملکرد انگور سفید بی دانه بسیار موثر باشد.
به گزارش ایرنا تحقیقات این مرکز کاملا کاربردی است و نتایج حاصل از این تحقیق ها به صورت مستقیم به دست کشاورزان می رسد تا در راستای ارتقای کمی و کیفی تولید در بخش کشاورزی به کار گرفته شود.
آذربایجان غربی دارای 700 تا 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه 6 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از این اراضی برداشت می شود.
یافته های تحقیقاتی می تواند نقش مهمی در افزایش راندمان تولید در واحد سطح و صرفه جویی در مصرف اب کشاورزی ایفا کند.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.