علی نکوئی فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان حدود 30 روز قبل بیش از 19 عدد در هر لیتر بود اما به دلیل کاهش آب دریاچه بر اثر تبخیر و افزایش شوری آن کاهش یافته است.
وی در خصوص تعداد سیست های موجود در 2 ایستگاه 'آق گنبد' و 'زنبیل'، بیان کرد: تعداد سیست های ایستگاه زنبیل در نیمه دوم تیرماه 0.65 عدد در لیتر و ایستگاه آق گنبد 0.1 عدد در لیتر بوده است.
وی با اعلام اینکه میزان نمک موجود در آب دریاچه ارومیه به بیش از 330 گرم در یک لیتر رسیده است، اضافه کرد: آرتمیا تا شوری 220 گرم در هر لیتر می تواند به زیست خود در دریاچه ادامه دهد و در وضعیت فعلی امکان حیات برای آرتمیای بالغ وجود ندارد.
وی همچنین با اعلام اینکه بانک سیست آرتمیای کشور تا پایان سال جاری راه اندازی می شود، گفت: 50 درصد از فرآیند احداث این بانک به اتمام رسیده است.
نکوئی همچنین به راه اندازی بانک سیست 'آرتمیا اورمیانا' نیز اشاره کرد و افزود: هدف از راه اندازی بانک سیست و ژن آرتمیا یا میگوی آب شور حفظ ذخایر ژنتیکی و تحقیقاتی این آبزی است و در صورت راه اندازی آنها امکان ذخیره ژنتیکی آرتمیای کشور و دیگر کشورهای منطقه فراهم می شود.
به گزارش ایرنا آرتمیا یا میگوی آب شور، موجود ظریف و کوچکی از رده سخت پوستان بوده که به زندگی در آب های شور عادت کرده اما طی یک ماه گذشته به دلیل بالا رفتن غلظت نمک، شرایط ایده آل برای حیات در دریاچه ارومیه را از دست داده است.
آرتمیا در صورت تولید انبوه می تواند موجب ایجاد صنایع تبدیلی برای بسته و شرکت های تجاری برای صادرات آن در منطقه شود.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.