مدیر دفتر تحقیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: سرطان زا بودن ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه ثابت نشده است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، مسعود تجریشی در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل دفتر ستاد احیای دریاچه افزود: طبق مطالعات انجام گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تبریز علی رقم افزایش تشعشات از سطح دریاچه و بروز افزایش فشار خون در برخی مناطق، هیچ تاثیر ثابت شده ای از اینکه ریزگردها عاملی بر ابتلا به سرطان باشند گزارش نشده است. 

وی از کنترل 60 درصد کانون های اصلی گرد و غبار در حوضه دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سه سال آینده تراز آب دریاچه یک متر افزایش و به تراز 1271.8 خواهد رسید که در این صورت 90 درصد کانون های تولید ریز گرد دریاچه مهار شده و زیرآب خواهند رفت.

مدیر دفتر تحقیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه 60 درصد سطح آب دریاچه ارومیه عمقی کمتر از 60 سانتی متر دارد بر لزوم افزایش آب ورودی به دریاچه ارومیه تاکید و تصریح کرد: متوسط میزان تبخیر سالانه آب از سطح دریاچه ارومیه 85 سانتی متر است و لذا در صورت تامین نشدن نیاز اکولوژیک دریاچه فقط 40 درصد از سطح فعلی 2 هزار و 93 کیلومتری آن باقی خواهد ماند.

وی از حذف قانون منع برداشت نمک از کف دریاچه ارومیه در قانون پنج ساله ششم توسعه خبر داد و تصریح کرد:  در حال حاضر کف دریاچه ارومیه بیش از 10 میلیارد تن نمک دارد و هر سرمایه گذاری که بتواند ضمن رعایت مسائل زیست محیطی اقدام به ایجاد ارزش اقتصادی از نمک دریاچه کند منعی برای برداشت نخواهد داشت.

تجریشی کاهش بارش های حوضه آبریز نسبت به میانگین بلند مدت، عدم مدیریت صحیح منابع آبی و توسعه غیر اصولی سد سازی و نیز سیاست گذاری در توسعه اراضی کشاورزی و تغییر الگوی کشت به گونه های پر مصرف را از مهم ترین عوامل خشکی دریاچه ارومیه برشمرد و افزود: در بازه زمانی بیست ساله از سال1374 تا 1393 میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه از 5میلیارد مترمکعب در سال به 500 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی افزود: نیازآبی زیست محیطی دریاچه ارومیه 3.6 میلیارد متر مکعب است که در دو دهه گذشته به صورت مداوم کاهش داشته است که موجبات بحرانی شدن وضعیت دریاچه در مقطع کنونی شده است.

مدیر دفتر تحقیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه تامین آب از منابع داخلی را از مصوبات مهم در جهت احیا دریاچه ارومیه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 21 کلیومتر از تونل 36 کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه حفاری شده است که امیدواریم تا پایان سال ۹۸ شاهد بهره برداری از این پروژه باشیم.

وی کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی را مهمترین گام در جهت احیای دریاچه ارومیه برشمرد و خاطرنشان کرد: هدر رفت آب در بخش کشاورزی استان به ویژه در مناطق جنوبی بسیار بالاست که برای جلوگیری از ادامه این روند 5 کمیته تخصصی تشکیل و مطالعات گسترده ای در 4 زیر حوضه نازلوچای، شهرچای، باراندوز چای و قبضه چای به صورت پایلوت صورت گرفته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه ستاداحیای دریاچه ارومیه با صرف هزینه 64 میلیارد تومانی در تثبیت موفق عمل کرده است اما به دلیل مشکلات مالی در فاز احیا دو سال عقب تر از برنامه ریزی ها حرکت میکند اظهار کرد: میزان اعتبار مصوب ستاد احیا از زمان تاسیس تا سال 96، 3 هزار و 782 میلیار تومان بوده است که تا کنون 1 هزار و 137 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از کل اعتبار پرداختی 60 درصد در پروژه های آذربایجان غربی، 34.5 درصد در آذربایجان شرقی، 4 درصد در کردستان و 1 درصد در پروژه های پایش و مطالعاتی ستاد احیا هزینه شده است.

تجریشی درخصوص اقدامات و اعتبارات در حوزه فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: برای استان های آذربایجان غربی، شرقی و کردستان به ترتیب 35، 25 و 4.7 میلیارد تومان اعتبار تصویب شده است و اگر بتوان اقتصاد، معیشت مردم و بهره وری آب در حوضه آب ریزدریاچه ارومیه راثبات بخشیم شاهد همراهی مردم در مسیر احیای دریاچه نیز خواهیم بود.

وی در خصوص طرح انتقال آب از دریاچه خزر و وان به دریاچه ارومیه نیز عنوان کرد:  این طرح ها جز طرح های مطالعاتی بودند که به دلیل مشکلات فنی رد شدند و در شرایط حاضر از برنامه های ستاد خارج بوده و هیچ گونه اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته است.

 

 

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.