داریوش علیزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تشکیل خانه موسیقی مقامی آذربایجان در ارومیهٰ، شناسایی استعدادها و پرورش آنان، تشکیل گروه های موسیقی با استفاده از هنرمندان و اساتید مجرب این رشته و برگزاری جشنواره های منطقه ای و بین المللی از راهکارهای اعتلای این موسیقی ارزشمند در آذربایجان غربی است.
وی اضافه کرد: ارتباط فرهنگی با هنرمندان کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان و اجرای ماهانه دستگاه های موسیقی آذربایجان برای علاقه مندان در ارومیه از دیگر راه های تثبیت جایگاه این هنر دیرینه در استان است.
وی با بیان اینکه موسیقی مقامی آذربایجان یکی از بهترین دستاوردهای هنری در حوزه موسیقی است، گفت: این نوع موسیقی در آذربایجان غربی علاقه مندان بسیاری دارد اما نبود اماکن فرهنگی، مانعی برای ارایه آن محسوب می شود.
وی افزود: همت همه جانبه متولیان فرهنگی برای رساندن این موسیقی ارزشمند به جایگاه واقعی خود لازم است.
به گزارش ایرنا موسیقی مقامی آذربایجان یا موسیقی موغام پیوند بسیار نزدیکی با موسیقی دستگاهی ایران و سایر ملت های شرقی دارد؛ سازمان‌ آموزشی،‌ علمی ‌و ‌فرهنگی ‌ملل ‌متحد/یونسکو/ در سال 2008 میلادی این موسیقی را در میراث معنوی فرهنگی ثبت کرده است.
موسیقی بومی بردارنده و زبان گویای هویت، فرهنگ و تاریخ مردمان آن خطه بوده و ترویج آن راهی برای سوق دادن جامعه به سمت هنر پرمحتوا و اصیل است.
7129/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.