به گزارش ایررنا راضیه لک روز یکشنبه در همایش بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در ارومیه با اشاره به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد، افزود: با توجه به کمبود منابع آبی، سازمان زمین شناسی متناسب با ویژگی های منطقه ای به دنبال کشف منابع جدید آب کارستی و عمیق است.
وی در خصوص منابع آبی کارستی بیان کرد: این منابع به ذخیره آبی در حفره های موجود در سنگ های آهکی گفته می شود و طبق مطالعات آب قابل ملاحظه ای در این بخش وجود دارد.
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر اینکه آب‌هایی در زیر سنگ‌های سخت وجود دارد که در اصلاح به آن‌ها 'کارست' گفته می‌شود، بیان کرد: کارست پدیده ای است که در سنگ‌های آهکی اتفاق می‌افتد و حفره‌ای در آن‌ها ایجاد می‌کند که آب در آنها جمع می‌شود.
لک با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور برای اولین بار موفق به کشف آب‌های کارستی در کشور شد، اضافه کرد: این آب ها در حال خروج از کشور هستند که باید برای جلوگیری از خروج و استفاده بهینه از آنها برنامه ریزی کرد.
وی با اشاره به اینکه شناسایی دیرهنگام منابع آب های کارستی با از دست رفتن آن مساوی است، افزود: ممکن است با توجه به شیبی که در لایه‌های پایینی زمین وجود دارد، این آب ها از کشور خارج شود.
وی اضافه کرد: منطقه سیلوانای آذربایجان غربی یکی از مناطقی است که تحقیقات زمین شناسی و تامین منبع آب جدید مورد بررسی قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، در ادامه این همایش 26 نفر از فعالان صنعت و 6 نفر از فعالان معدنی استان با دریافت لوح تجلیل شدند.
8135/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.