به گزارش ایرنا، همایون هاشمی روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان تکاب افزود: از این میزان سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد ریال برای ساخت و تکمیل زیرساخت ها و سه هزار میلیارد ریال نیز برای توسعه فاز دوم کارخانه تولید طلای زرشوران هزینه می شود.
وی با اشاره به آغاز اجرای مرحله دوم این کارخانه در هفته های آینده بیان کرد: با راه اندازی فاز توسعه کارخانه تولید طلای زرشوران، میزان اشتغال در بخش معدن و کارخانه زرشوران تا 2 برابر افزایش یافته و به یکهزار و 400 نفر می رسد.
وی اضافه کرد: با اجرای مرحله توسعه کارخانه طلای زرشوران، تولید طلا در این واحد بزرگ صنعتی و معدنی از یک تن به سه تن در سال خواهد رسید و در مراحل بعدی نیز تولید طلا در زرشوران تا پنج تن قابل افزایش است.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، سازمان ایمیدرو به عنوان مجری اصلی کارخانه طلای زرشوران در توسعه جاده های تکاب نیز مشارکت کرده و برای ساخت و بهسازی محور دندی- تخت سلیمان نیز یکهزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است که این طرح راهسازی اکنون در حال انجام مناقصه ملی است.
نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تخصیص 3.7 درصد از 9 درصد ارزش افزوده به تکاب رقم قابل توجهی است، اضافه کرد: با توجه به وجود 2 معدن طلا، میزان ارزش افزوده اختصاص یافته به تکاب خیلی پائین است و حوزه مالیات نگاه مناسبی به شهرستان تکاب ندارد.
هاشمی با اشاره به اینکه تکاب از شهرهای همجوار خود از جمله شاهین دژ و بیجار در زمینه توسعه عقب تر است، گفت: عنصر گمشده شهرستان تکاب اتحاد است و امروز باید با همدلی و انسجام و توان و قدرت بیشتر عقب ماندگی های گذشته را جبران کنیم.
فرماندار تکاب نیز در این جلسه با بیان اینکه وضعیت نامناسب راه های دسترسی شاه بیت مشکلات شهرستان است، گفت: ساماندهی و اصلاح وضعیت جاده های تکاب در دستور کار قرار گرفته و در حال اجراست.
علی مکرمی با اشاره به وضعیت نامناسب زیرساخت های گردشگری تکاب بیان کرد: با توجه به اینکه وضعیت جاده ها و راه های دسترسی به اماکن گردشگری تکاب نامناسب است، گردشگران بیش از 4 یا 5 ساعت در تکاب نمی مانند.
وی ادامه داد: به دنبال اجرای سالگرد تاسیس مدرسه محمدیه تکاب و جشنواره تخت سلیمان برای معرفی بهتر و بیشتر این اثر منحصر بفرد تاریخی هستیم و در این زمینه اقداماتی برای خواهر خواندگی بین تخت سلیمان و تخت جمشید انجام شده است.
وی اضافه کرد: برای رونق صنعت گردشگری تکاب باید کار و تلاش گسترده ای صورت گیرد تا مشتاقان بازدید از تخت سلیمان و سایر مراکز گردشگری تکاب افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، کارخانه طلای زرشوران تکاب در آبان سال 1393 با حضور معاون اول رییس جمهوری و با ظرفیت اسمی سه تن در سال آغاز به کار کرد.
اکنون بیش از 700 نفر در کارخانه و معدن طلای زرشوران مشغول به کار هستند.
معدن طلای زرشوران در کنار روستایی به همین نام در شهرستان تکاب از توابع آذربایجان غربی واقع شده است و با 110 تن ذخیره طلای خالص، بالاترین ظرفیت تولید طلا در کشور را دارد.
کارخانه تولید طلای زرشوران نیز که در جوار این معدن ساخته شده، بزرگترین واحد تولید طلا در کشور است.
شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و دارای 2 معدن بزرگ طلا در مناطق آقدره و زرشوران و بیش از 50 معدن بزرگ سنگ های ساختمانی و تزئینی است و از این رو به عنوان یکی از مهمترین قطب های معدنی کشور شناخته می شود.
7514/3093/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.