به گزارش ایرنا این رشته ورزشی در فرهنگ مردم ارومیه ریشه دوانده است و ساکنانش از کوچک تا بزرگ رویدادهای والیبال را دنبال کرده و راجع به آن اظهار نظر می کنند.
والیبال از دهه 1340 به تدریج جای خود را در دل مردم این شهر باز کرد و از آن پس 2 میله به همراه یک توپ و یک تور در زمین های خاکی به ورزش نخست کوچک و بزرگ و پیر و جوان این دیار تبدیل شد.
امسال نیز سال پرفروغی برای والیبال ارومیه است و 13 بازیکن، 2 مربی و یک آنالیزور ارومیه ای در ترکیب تیم های ملی بزرگسالان، جوانان، نوجوانان و زیر 19 سال بانوان حضور دارند.
پس از درخشش سعید معروف، میلاد عبادی پور، مرتضی شریفی، محمدرضا حضرت پور، امیرحسین توخته و میثم صالحی در لیگ ملت های 2018 والیبال این بار نوبت به چهار بازیکن دیگر ارومیه ای رسید که در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا شایستگی های خود را به نمایش گذاشتند.
حضور سهیل مسعود در پست پاسور، کمیل اکبری و امیرحسین همتی در پست دریافت کننده قدرتی و بردیا سعادت در پست قطر پاسور در ترکیب تیم ملی نوجوانان ایران افتخاری دیگر برای پایتخت والیبال ایران است که روزهای گذشته توانستند ضمن کسب سهمیه جهانی 2019 مصر، کاپ برنزی آسیا را نیز بالای سر ببرند.
در این مسابقات «بردیا سعادت» کاپیتان ارومیه ای تیم ملی نوجوانان ایران به عنوان بهترین پشت خط زن 2018 آسیا معرفی شد.
سال گذشته نیز امیر حسین توخته سرعتی زن ارومیه ای تیم ملی ایران عنوان بهترین مدافع نوجوانان 2017 جهان را به خود اختصاص داده بود.
کاریل داداش آده و عرفان حق نظری، 2 بازیکن نوجوان ارومیه ای نیز تا پایان مرحله چهارم در ترکیب تیم ملی نوجوانان قرار داشتند ولی با صلاح دید کادر فنی از لیست نهایی خط خوردند.
در والیبال بانوان نیز اسما سعیدی دیگر بازیکن ارومیه ای تیم ملی زیر 19 سال ایران به شمار می رود که امسال به همراه تیم ملی عازم رقابت های قهرمانی آسیا شده است.
در رده سنی جوانان نیز مهدی جعفروند و امیرمحمد فلاحت‌ خواه برای شرکت در نوزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جوانان آسیا که 30 تیر تا 6 مرداد سال جاری به میزبانی منامه بحرین برگزار می‌شود، حضور دارند.
همچنین حضور 9 تن از این بازیکنان ارومیه ای در جام 2018 آسیا، بازی های آسیایی جاکارتا و مسابقات جهانی ایتالیا و بلغارستان قطعی شده است.
رییس هیات والیبال آذربایجان غربی در مورد مطالبه مردم ارومیه مبنی بر راه اندازی دانشکده یا رشته والیبال در دانشگاه این شهر، گفت: در سفر احمد ضیایی، رییس فدراسیون والیبال به این شهر یکی از درخواست‌های عاشقان والیبال راه اندازی رشته دانشگاهی والیبال در پردیس دانشگاه ارومیه بوده است.
کریم فروزان با تاکید بر اینکه مهد والیبال ایران باید در عرصه علمی نیز پیشتاز باشد، افزود: با توجه به علاقه شدید مردم ارومیه به والیبال و وجود استعدادهای ناب این رشته ورزشی در این شهر، راه اندازی رشته دانشگاهی والیبال احساس می‌شود.
پیشکسوت ارومیه ای و کاپیتان اسبق تیم ملی ایران نیز گفت: امسال شاهد حضور 13 بازیکن، 2 مربی و یک آنالیزور ارومیه ای در ترکیب تیم های ملی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان ایران هستیم و این امر نشان دهنده جایگاه والیبال این شهر در سطح اول ایران است.
یدالله کارگرپیشه بیان کرد: جوانان شهر ارومیه در هر کوی و برزن و روستایی به صورت خودجوش با نصب 2 تیرک و یک تور یا حتی با بستن طناب، والیبال بازی می کنند و این رشته مفرح و فراگیر به نوعی در پوست و گوشت و استخوان آنان ریشه دوانده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: راه اندازی دانشکده والیبال در ارومیه از سال های گذشته مورد پیگیری قرار گرفته و در ماه های اخیر ابلاغیه آن از سوی وزارت علوم و تحقیقات به دانشگاه ارومیه ارسال شده است.
نادر قاضی پور با اشاره به جلسه ای که صبح روز پنجشنبه گذشته /14 تیرماه/ در این خصوص برگزار شد، گفت: در این جلسه مقرر شد تا سمینار ملی روسای هیات های والیبال و سمینار بین المللی روسای فدراسیون های جهان در شهر ارومیه برگزار شود.
وی ادامه داد: همچنین سهمیه میزبانی مسابقات والیبال جوانان 2018 جهان در شهر ارومیه و برگزاری دوره های بین المللی سطح ارتقا داوران و مربیان نیز با پیگیرهای مسوولان امر به ارومیه داده شود.
وی ادامه داد: تهیه گزارش های مختلف توسط خبرنگاران برزیلی و چند کشور اروپایی از والیبال کوچه پس کوچه ها، روستاهای ارومیه و دیدارهای تیم شهرداری ارومیه در لیگ برتر و انعکاس آن در رسانه های جهانی نشان از این دارد که شهر ارومیه به حق شهر عاشقان والیبال است.
قاضی پور ابراز امیدواری کرد تا با راه اندازی دانشکده والیبال ارومیه گامی موثر در تربیت جوانان این شهر و درخشش آنان در میدان های مهم بین المللی و جهانی برداشته شود.
معاون آموزشی دانشگاه ارومیه نیز به درخواست کتبی نماینده مردم ارومیه از وزارت علوم برای راه اندازی دانشکده والیبال اشاره کرد و گفت: راه اندازی دانشکده فقط با یک رشته امکان پذیر نیست اما تاسیس این رشته دانشگاهی با جدیت دنبال می شود.
علیرضا مظفری با تاکید بر اینکه برای نخستین بار در سطح کشور سرفصل دانشگاهی برای والیبال نوشته می شود، افزود: راه اندازی این رشته به دفتر گسترش وزارت علوم پیشنهاد می شود و موافقت آن باید از شورای عالی برنامه ریزی اخذ شود.
به گزارش ایرنا والیبال طی نیم قرن گذشته در فرهنگ و زندگی مردمان شهر ارومیه جا باز کرده و به یکی از مزیت های ورزشی آذربایجان غربی تبدیل شده است.
یدالله کارگرپیشه، ساسان خداپرست، سعید معروف، مرتضی شریفی و بردیا سعادت پنج کاپیتان ملی پوش ارومیه از دهه های 1350 تا 1397 در ترکیب تیم های ملی در ادوار مختلف هستند.
7156/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.