ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن هاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌ است.
ورزش‌های زورخانه‌ای متولی فرهنگ و منش پهلوانی در جامعه است بگونه ای که گسترش این نوع ورزشها در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، اگر چه شاید امروز ورزش باستانی در ایران زمین دارای رونق کم‌تری باشد اما هم اکنون 7 زورخانه در آذربایجان غربی در شهرهای ارومیه به تعداد دو زورخانه و مهاباد، نقده، تکاب، میاندوآب و بوکان هر کدام یک زورخانه وجود داشته و مشغول فعالیت است و زورخانه خوی نیز نیمه تمام بوده و امکانات لازم برای فعالیت را ندارد، نیاز به تاسیس این رشته ورزشی در منطقه آزاد تجاری _ صنعتی ماکو بیش از پیش احساس می شود.
معرفی فرهنگ و منش ایرانی در سایه ترویج ورزش های پهلوانی
غیب الله زاده یک کارشناس حوزه ورزشهای قهرمانی و پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی، گفت: ترویج و گسترش این ورزش پهلوانی در جامعه می توانیم فرهنگ و مدنیت آن جامعه را در میان مردم دنیا معرفی کند.
وی ورزش پهلوانی و زورخانه ای را ورزش انسانیت، توسعه بعد معنوی انسان و فرهنگی دانست و گفت: این رشته ورزشی در اصل وظیفه نهادینه کردن تواضع، اخلاص، ایمان و تمام نیکی ها در وجود انسان دارد.
ورزش های زورخانه ای رسالت پرورش پهلوانان دریادل را دارند
همچنین قاسم زاده از ورزشکاران اهل ماکو نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا, اقدامات اداره ورزش و جوانان این شهر را خوب و چشمگیر ارزیابی کرد و افزود: اگر این اداره بتواند هیئتی تحت عنوان هیئت زورخانه ای تاسیس کند مهر تاییدی بر رسالت اصلی خود در باب ورزش و امور جوانان زده است.
وی بر این عقیده است که بسیاری از ورزشها جنبه خشونت پروری در روحیه جوان دارد در حالی که ورزشهای زورخانه ای جز تقویت پهلوانان دریادل نمیتواند رسالتی داشته باشد.
قهرمان شدن مقطعی ولی پهلوان بودن همیشگی است
حسن احمدی  رئیس اداره ورزش و جوانان ماکو   نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا  با اشاره به اینکه این اداره در حوزه جوانان رتبه دوم در سطح استان را به خود اختصاص داده است ادامه داد: ۳۰ هیئت ورزشی با ۱۷ باشگاه خصوصی در شهرستان در راستای نهادینه کردن ورزش در جامعه تلاش میکنند که لزوم حضور رشته های پهلوانی بیش از پیش در شهرستان احساس میشود.
رئیس اداره ورزش و جوانان ماکو در تشریح ویژگی های این رشته ورزشی گفت: اوقات فراغت جوانان و نوجوانان باید با این رشته های پهلوان پرور، غنی سازی شود، در حالی که ماکو از نعمت ورزشهای زورخانه ای محروم است.
وی همچنین با تاکید براینکه شهرستان ماکو در رتبه بندی غنی سازی اوقات فراغت تابستانه سال گذشته مقام هفتم را در سطح استان به خود اختصاص داده بود افزود: ۷۰۰ نفر طی سه ماهه تابستان سال گذشته در پروژه های غنی سازی اوقات فراغت اداره ورزش و جوانان ماکو شرکت کردند.
رئیس اداره ورزش و جوانان ماکو بر لزوم نهادینه کردن و ترویج فرهنگ پهلوانی تاکید کرد و تصریح نمود: در بحث ورزشکاری، دوران قهرمانی زودگذر است ولی ماندگار تر از آن پهلوانی و منش اخلاقمداری است.
وی همچنین وجود اخلاق و منش اسلامی را در ورزش یک امر مهم دانست و افزود: زیرساخت های ورزش ماکو به ورزش پهلوانی نیاز دارد و اگر این امر تحقق یابد شاهد پیشرفت چشمگیر در کاهش موضلات اجتماعی خواهیم بود. 
روحیه پهلوانی در باشگاه ها و ورزشگاها شیوع داده شود
حجت الاسلام ایوب رنجبری  امام جمعه ماکو  نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، نگاه جهان بینانه ی توحیدی به بحث ورزش را ارزشمند دانست و ادامه داد: این امر بگونه ای است که نگاه اسلامی و اهلبیت به عنوان ابزار تاثیر گذار در روح و روان انسانها مورد توجه قرار میگیرد.
وی  ورزشگاه ها و اماکن ورزشی را مکانی مقدس عنوان کرد و افزود: حفظ حرمت ورزشگاه ها باید در جامعه ورزشی و ورزشدوستان نهادینه شود.
وی تعالی فرهنگی، ورزشی و اجتماعی جامعه را لازمه ترویج ورزشهای پهلوانی عنوان کرد و گفت: پهلوانان نمی میرد چرا که راه وصل شدن به خدا را طی نموده اند و ارزشی کمتر از شهدا ندارند.
این روحانی ورزشکار تاکید کرد: روحیه پهلوانی در باشگاه ها و ورزشگاها شیوع داده شود .
امام جمعه ماکو بر فحاشی و هتاکی ها در بعضی ورزشگاه ها اشاره کرد و افزود: ورزشهای زورخانه ای میتواند از بسیاری از ناهنجارها در جامعه جلوگیری کند. 
حجت و الاسلام رنجبری بر لزوم تقویت ارتباط علما با نسل جوان اشاره و تاکید کرد: نقش اداره ورزش و جوانان در این موضوع چشمگیر است.
این عالم ورزش دوست همچنین بر لزوم تاسیس هیئت عزاداری با محوریت شرکت ورزشکاران در راستای معرفی به جامعه در جهت ترویج فرهنگ پهلوانی و جامعه ای مدنی تاکید داشت.
به گزارش ایسنا؛ ورزش زورخانه ای رویکردی اخلاقی و فرهنگی دارد ولی در چند سال گذشته کمی از ورزش پهلوانی فاصله گرفته و این زمینه را برای جوانان امروزی بستر سازی کرده است تا به دنبال کارهای ماجراجویانه و ورزش های رقابتی برود و دلیل این امر عدم جلب رضایت جوان از صرف ورزش در زورخانه است.

گزارش از مهدی تندرست  خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.