مدیر مسکن اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: 30 هزار واحد مسکن خالی در استان وجود دارد.

جلال تقی دخت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود: در استان در حدود 30 هزار واحد خالی از سکنه  وجود دارد که عمدتا این خانه های خالی، نوساز هستند.

وی ادامه داد: مسکن در کشور ما به عنوان یک کالای سرمایه ای است و وسیله ای برای سوددهی شده  و وعده ای نیز به سرمایه گذاری در این بخش پرداختند اما با رکود بازار مسکن بدلیل تورم نتوانستند مساکن ساخته شده خود را بفروش برسانند و سبب افزایش تعداد خانه های خالی شده است.

تقی دخت بستن مالیات بر خانه های خالی را راهکار مناسبی برای کاهش تعداد آنها ندانسته و تصریح کرد: بهتر است بجای بستن مالیات که نتیجه معکوس دارد و سبب افزایش قیمت می شود از مشوق ها و تسهیلات کم بهره استفاده شود تا علاوه بر کاهش تعداد واحدهای خالی ، زمینه خروج بازار مسکن از رکود نیز فراهم شود.

مدیر مسکن اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه هزینه ساخت و ساز مسکن با توجه به افزایش نرخ ارز و تورم در حدود 30 درصد در استان نسبت به دوماه گذشته افزایش یافته است تصریح کرد: افزایش نرخ ارز سبب افزایش قیمت مصالح از جمله فولاد و وسایل لوکس ساختمانی و به تبع ان افزایش قیمت تمام شده ساختمان شده است.

تقی دخت با اشاره به قیمت مسکن در استان گفت: قیمت هر مترمربع ساختمان بدون هزینه زمین امسال هرمترمکربع در حدود یک میلیون و 300 هزار تومان است که این میزان سال گذشته در حدود یک میلیون در هر مترمربع بوده است.

وی گفت: در بازار مسکن با افزایش قیمت تعداد معاملات نیز افزایش می یابد چرا که برخی افراد سودجو در صدد منتفع شدن از شرایط موجود هستند.

مدیر مسکن اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی تصریح کرد: اگرچه ساخت و ساز بازار مسکن در استان راکد بود ولی امسال تعداد پروانه های ساخت و ساز در حدود 12 درصد طی یک ماه گذشته افزایش یافته است.

تقی دخت با اشاره به نقش بازار مسکن در اشتغالزایی بیان کرد: بیش از 1000 شغل مرتبط با ساختمان وجود دارد که با رونق ساخت و ساز مسکن زمینه اشتغال و رونق اقتصادی در کشور فراهم می شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.