رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: توسعه و رونق کیفی و تخصصی مشاغل خانگی از کلید واژه های بستر سازی برای تحقق اقتصاد مقامتی است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی دکتر ولی عاقلی در آیین رونمایی از سامانه ثبت نام متقاضیان طرح مشاغل خانگی آذربایجان غربی که صبح امروز در سالن اجتماعات مجتمع علمی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی ارومیه برگزار شد اظهار کرد: خروجی مشاغل خانگی منجر به رونق تولید کالای ایرانی و ملی است و نوع نگرش به مشاغل خانگی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در راستای کیفی سازی طرح مزبور است.

دکتر عاقلی با اشاره به طرح‌های مشابه قبلی خاطر نشان ساخت: با بازارها و فروشگاه‌های کلان کشور و منطقه ای در این طرح رایزنی شده تا بخشی از اتصال به بازار تسهیل گردد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: شناسایی بازار هدف باید در همان ابتدای توانمند سازی شغل خانگی مدنظر باشد که این مهم با توانمند سازی علمی و عملی قابل تحقق است که در این طرح سعی شده برای این موضوع و خلاء قبلی برنامه ریزی در فرایند اجرای طرح دیده شود.

وی گفت: باید از بازار به سمت طراحی شغل رسید و به نوعی مهندسی معکوس نمود در این صورت اشتغال هایی پایدار و با بنیه خواهیم داشت.

وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی بعنوان یک نهاد تسهیل گر در این طرح اظهار کرد: در اجرای بهینه این طرح باید از تمام ظرفیتهای بخش خصوص و دولتی بهره برد.

وی به نقش بستر فضای مجازی و IT در راستای توسعه مشاغل خانگی اظهار کرد و افزود: یکی از بسترهای توسعه مشاغل خانگی مخصوصا برای جوانان و دانش آموختگان بحث فضای مجازی و IT است که باید برنامه ریزیهای جدی در اینخصوص چه در مرحله اجرای عملیات طرح و چه در مرحله شناساندن و فروش محصولات مشاغل خانگی انجام داد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی افزود: علاقمندان جهت ثبت نام در سامانه ثبت نام مشاغل خانگی و بهره مندی از شرایط می توانند به آدرس اینترنتی سامانه با مشانی www.inhb.ir مراجعه نمایند.

در ادامه این مراسم شهلا تاجفر مدیرکل امور بانوان استانداری آذربایجان غربی با اشاره به نقش و اهمیت اطلاعات طبقه بندی شده برای برنامه ریزی اظهار کرد: باید در راستای مدیریت بهینه و کارآمد امور بستر سازی کیفی و مدون در خصوص جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات صورت یابد.

وی افزود:اجرای موفق و اثربخش طرح توسعه مشاغل خانگی در استان مشارکت وهمکاری دستگاههای اجرایی با جهاد دانشگاهی را می طلبد.

تاجفر با اشاره به مشاغل خانگی بعنوان حلقه مفقوده در اقتصاد کلان کشور اظهار کرد:با توجه به پتانسیلها و ظرفیتهای منطقه ای و بومی شهرهای مختلف، رونق مشاغل خانگی تاثیر بسزایی در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور خواهد داشت.

وی اظهار کرد:در راستای حمایت از محصولات محصولات مشاغل خانگی در مرحله اول بازار روزو هفتگی عشایر روستایی و خانگی از سوی اداه کل امور بانوان در تمامی شهرستانها بصورت پایلوت بعد از عید سعید فطر راه اندازی خواهد شد.

مدیرکل امور بانوان استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای حمایت از مشاغل خانگی بازارچه دائمی محصولات مشاغل خانگی استان در منطقه آزاد ماکو راه اندازی خواهد شد.

معاون فناوری مرکز رشد کشاورزی جهاد دانشگاهی ارومیه با اشاره به اهمیت توانمندسازی، بیان کرد: جهاددانشگاهی با ارائه آموزشهای تخصصی، مشاوره شغلی و استعدادسنجی تلاش خواهد کرد متقاضیان را آماده راه اندازی کسب و کار خانگی نماید.

وی اعلام کرد: در اجرای این طرح در استان آذربایجان غربی جلسات هماهنگی متعددی با مدیر کل و کارشناسان اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجموعه دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادهای حمایتی که در این بخش فعال هستند، تشکیل‌شده است.

معاون فناوری مرکز رشد کشاورزی جهاد دانشگاهی ارومیه از همکاری صمیمانه استانداری آذربایجان غربی، فرمانداری شهرستان های استان، اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دستگاه های اجرایی مرتبط در اجرای این طرح در سطح استان و شهرستان¬ها تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود:علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و هرگونه سؤال می توانند در ساعات اداری با شماره تلفن 32417352 الی 7 (داخلی 139و 168) تماس حاصل کنند.

در خاتمه نمایندگان دستگاههای اجرایی مرتبط با مشاغل خانگی پیشنهادات، نظرات و انتقادات خود را مطرح کردند.

وی افزود: در راستای شناساندن محصولات مشاغل خانگی در عرصه داخلی و بین المللی برپایی نمایشگاههای داخلی و خارجی امری ضروری است و متولیان امر باید به این نکته توجه جدی داشته باشند.

تاجفر با اشاره به اینکه بانوان نقش اساسی در توسعه مشاغل خانگی دارند اظهار کرد: با برنامه ریزیهای صورت گرفته توافقاتی با شهرکهای صنعتی استان در راستای ایجاد تسهیلات و اشتغالزایی برای بانوان انجام یافته است.

همچنین معاون فناوری مرکز رشد کشاورزی جهاد دانشگاهی ارومیه با اعلام رشته های اولویت دار مشاغل خانگی در آذربایجان غربی اظهار کرد:متقاضیان مشاغل خانگی می توانند با توجه به رشته های اولویت‌دار مجسمه¬سازی، پوشاک، انیمیشن، پرورش گل و گیاه، مترجمی زبان‌های خارجه، ویراستار (کتاب، مقاله و ...) خشک کردن میوه، بسته بندی میوه، کسب و کارهای الکترونیکی،کیف دوزی، چرم دوزی، تولید عسل، گل های کریستالی و تولید نرم افزار اشاره شده در سایت www.inhb.ir جهت ثبت نام اقدام نمایند.

دیلمقانی اظهار کرد: تولیدکنندگان بخش مشاغل خانگی برای فروش محصولات خود به برندها و پشتیبانان ملی و استانی و فروشگاه‌های اینترنتی وصل می‌شوند تا بتوانند محصولات خود را از این طریق به فروش برسانند.

وی عنوان کرد: در بخش اتصال به بازار به دنبال راه‌اندازی بازارچه‌های محلی با کمک شهرداری هستیم تا تولیدکنندگان مشاغل خانگی از این ظرفیت استفاده کرده و محصولات خود را در این بازارچه ها عرضه کنند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.