فرهاد سرخوش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه به ازای هر هکتار از طرح آبیاری کم فشار سالانه بیش از چهار هزار و 500 مترمکعب آب صرفه جویی می شود، افزود: با تحت پوشش قرار گرفتن 400 هکتار از زمین های کشاورزی در طرح آبیاری کم فشار، سالانه شاهد صرفه جویی بیش از یک میلیون و 800 هزار متر مکعبی آب از منابع زیر زمینی خواهیم بود.
وی از اختصاص 32 میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی برای اجرای آبیاری کم فشار در هر هکتار، اضافه کرد: تاکنون برای اجرای کل این طرح، 12 میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی بیان کرد: بیش از 260 میلیارد ریال اعتبار از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه به اداره کل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برای اجرای طرح های تحت پوشش این ستاد پرداخت شده است.
به گزارش ایرنا، آبیاری کم فشار روش جدیدی است که در آن با استفاده از فشار آب موجود در لوله های آبرسانی مزرعه بدون نیاز به استخر، آب به زمین های کشاورزی منتقل می شود.
در این روش هیچ نیازی به پمپاژ، استخر و قطره چکان نبوده و انرژی اولیه با توجه به اختلاف ارتفاع سطح آب از مبدا تا مزرعه قابل تامین است؛ این روش با توجه به طرح هدفمندی یارانه ها و اصلاح الگوی مصرف بهترین روش برای کاهش هزینه ها و بهره وری کافی و بهینه از ذخایر آبی موجود به شمار می رود.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
3214/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.