جلیل جباری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مرمت بر اساس سرفصل هایی که در شورای فنی این اداره کل مطرح شده و به تصویب رسیده است، انجام می شود.
وی ادامه داد: اجرای استحکام بخشی پی و بستر در بخشی از مسجد که دچار نشست شده بود، اجرای سنگ درپوش بالای دیوارهای مسجد و دیوار محوطه، اجرای بخشی از دیوار محوطه اطراف مسجد و تکمیل دیوار پیرامونی، اجرای بخشی از کف سازی محوطه و اجرای ایزولاسیون پشت بام از جمله اقداماتی است که دراین روستایی تاریخی در حال انجام است.
وی ادامه داد: پس از اتمام مرمت مسجد به منظور انجام فرایض دینی و احیای آن، فرمانداری و اداره اوقاف شهرستان ساز و کار لازم را برای تشکیل هیئت امنای مسجد پیش بینی خواهند کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان افزود: آخرین مرمت صورت گرفته در این مسجد مربوط به یک دهه پیش بوده که توسط میراث فرهنگی به انجام رسیده است.
به گزارش ایرنا روستای چورس در شهرستان چایپاره آذربایجان غربی با قدمت هشت هزار ساله، مهد تمدن اوراتوریی بوده و آثار بی نظیر تاریخی فراوانی در خود جای داده است که چشم هر گردشگری را خیره می کند.
این روستا در فاصله هشت کیلومتری جنوب شهر قره ضیاالدین، مرکز شهرستان چایپاره و در دامنه کوه موسوم به کوه کمر واقع شده است.
روستای چورس در دوره قاجاریه در زمانی که میان مردم خوی و سردار ماکو جنگ در گرفته، میزبان گروهی بود که از طرف انجمن ایالتی تبریز برای آشتی دادن سردار ماکو با مردم خوی به این منطقه آمده بودند.
علاوه بر این شهر چورس در دوره جنگ های ایران و روس، میزبان سپاه عباس میرزا نائب السلطنه شاه قاجار بود که در بحبوهه جنگ های ایران و روس مدتی را به همراه سپاه خود در اطراف چورس اردو زده بود و محل اردو آنان امروزه به نام ' اردو تپه سی' مشهور است.
بررسی ها و مطالعات باستان شناسی نشان می دهد که روستای چورس از حدود پنج هزار سال قبل دارای سابقه سکونت گروه های انسانی بوده است. (احتمال می رود با انجام کاوش های باستان شناسی در تپه های تاریخی چورس بتوان به تاریخ قدیم تری نیز دست پیدا کرد).
بخچال چورس، قیرمیزی مسجد، ایشیق بولاغی، نقش زیبای صلیب، خاچ قوشون و باغ زیبای مامال از جمله اماکن دیدنی روستای هشت هزار ساله چورس به شمار می رود.
این مسجد تاریخی مربوط به دوره صفویه - قاجاریه بوده و در سال 1376 شمسی در فهرست آثار تاریخی ملی کشور به ثبت رسیده است.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.