موضوع بازسازی مسجد ابوالفضل علیه السلام یکی از دغدغه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل اوقاف و امور خیریه ماکو است.
علی خرابلو رئیس اداره میراث فرهنگی ماکو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی  با اشاره به از سر گیری مرمت و بازسازی قدیمی ترین مسجد شهرستان؛ مسجد حضرت ابوالفضل گفت: با پیگیری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل اوقاف و امورخیریه ماکو بافت قلعه قابان ماکو و بررسی موضوع تصمیماتی به برای هرچه سرعت بخشیدن و ترمیم با دقت این بنای عظیم گرفته شد.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان ماکو با اشاره به بند هایی از تصمیمات و تفاهم نامه همکاری بین این سه سازمان گفت: بدلیل اهمیت مذهبی مسجد برای مردم منطقه در اسرع وقت نسبت به شروع عملیات بازسازی مسجد اقدام گردید،  و باید نقشه معماری مسجد منطبق با بافت تاریخی قلعه باشد.
خرابلو در ادامه با اشاره به بخشی از قسمت های احداث شده فوقانی مسجد  گفت: بدلیل عدم همخوانی و تطابق قسمت احداث شده دو طبقه موجود با بافت تاریخی و منظر فرهنگی مجموعه مقرر شد همزمان با شروع عملیات بازسازی صحن اصلی مسجد طبقه فوقانی قسمت بتن آرمه الحاقی باید تخریب گردد و طبقه همکف همگون بافت تاریخی نماسازی شود.
وی در ادامه افزود: براساس تفاهم نامه منعقد سازمان منطقه آزاد ماکو مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به پروژه قول مساعدت داده اندو مبلغ ۵۰ میلیون تومان نیز توسط ادارات کل میراث فرهنگی و اوقاف تامین خواهند شد.
خرابلو با اظهار بر این که بازسازی و ترمیم بافت قدیمی، تنها مختص مسجد نیست گفت: طرح بازسازی مسجد توسط میراث فرهنگی همزمان با مرمت سایر قسمت های قلعه از جمله دیواره ها و دیگر نماهای به جا مانده از آن زمان اجرایی خواهد شد.
وی گفت: احداث مسجد با طرح معماری فوق علاوه بر موضوع گردشگری تاریخی و فرهنگی موضوع ظرفیت گردشگری مذهبی ماکو را هم به گردشگران معرفی خواهد نمود و به امید خدا اگر روند ثبت جهانی منظر فرهنگی ماکو تا چندسال آینده به ثمر نشیند، این پتانسیل در سطح جهانی هم مطرح خواهد بود.

رئیس میراث فرهنگی ماکو گفت: نهایتا بدلیل اهمیت موضوع ثبت جهانی منظر فرهنگی، طبیعی ماکو از تمامی دستگاه های دولتی ومردم فرهنگی ماکو انتظار داریم نسبت به رعایت ضوابط بافت و آثار تاریخی و فرهنگی با میراث فرهنگی همکاری تنگاتنگی داشته باشند.
 وی در نهایت با عرض تشکر و سپاس از همکاری مردم این شهرستان در اجرایی کردن این پروژه گفت:  میراث فرهنگی هویت ملی تک تک هر فرد ایرانی است و ما نیز سعی در حفظ این میراث برای آیندگان هستیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.