معاون پیشگیری سازمان بهزیستی آذربایجان غربی گفت: 10 مرکز مشاوره ژنتیک در استان فعالیت می کند.

پروین محمد پوری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود: تعداد 10 مرکز مشاوره ژنتیک دراستان فعال بوده که از این تعداد یک مرکز دولتی، 4مرکز غیردولتی درارومیه و 5 مرکز غیردولتی در بوکان، پیرانشهر، سردشت، مهاباد ومیاندوآب فعالند.

محمد پوری بااشاره به اینکه در طول سال 96برای 4هزارو 59 نفردر استان توسط مراکز مشاوره ارائه خدمات شده تصریح کرد: علاوه براین  6هزارو 384 نفر از زوجین درمرحله مشاوره ای ژنتیک پیش از ازدواج غربالگری شده اند و همچنین 2هزار و 300 نفر نیز در طرح پایلوت اختلالات ژنتیک دانش آموزان بین 15تا25 سال غربال شده اند.

 وی با تاکید براینکه در سایر شهرستان ها آذربایجان غربی هم به مرور زمان مراکز مشاوره ژنتیک راه اندازی خواهد شد اظهارکرد: در سال گذشته با غربال گری های انجام شده 8 مورد سقط جنین و تعداد 30 نفر از 103 نفر ارجاع داده شده به آزمایشگاه های تخصصی ژنتیک دارای معلولیت های مختلف ژنتیکی شناسایی شدند.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک باشناسایی افراد ناقل، شناسایی افراد درمعرض خطر وترغیب به مراجعه انجام مشاوره ژنتیک، فرهنگ سازی انجام مشاوره ژنتیک در سطح جامعه و مشاوره ژنتیک در خانواده های دارای معلولیت جسمی، ذهنی و آگاهی سازی جوانان قبل از ازدواج از اهداف و نقش مراکز پزشکی ژنتیک استان است.

وی ادامه داد: طرح های مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد بین 15تا35سال اجرا می شود.

محمد پوری با اشاره به اینکه زمان طلایی انجام مشاوره ژنتیک، مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج است افزود: به جز عوامل اکتسابی مثل عفونت، دارو، ضربه و آسیب های جسمانی بقیه مربوط به اختلالات ژنتیکی بوده که سهم بیشتری از اختلالات را نیز به خود اختصاص داده است.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.