رضا مرادخانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این خصوص، شهرستان پلدشت رتبه نخست ممیزی مراتع را در استان به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: جلوگیری از تخریب مراتع و بهره برداری بی رویه از آن و ضابطه مند کردن بهره برداری ها اهداف اصلی ممیزی مراتع به شمار می رود.
وی بیان کرد: اجرای دستور العمل بهره برداری از مراتع بر اساس مقررات و شرایطی از قبیل واحد دامی، ظرفیت چرا، پروانه مرتع داری، مرتع دار و فصل چرا از جمله موارد مهم در اجرای طرح ممیزی است.
وی ادامه داد: با اجرای طرح ممیزی، بهره برداران واقعی دارای حق استفاده از مراتع به منظور صدور پروانه چرا شناسایی شده و ضوابط و شرایط بهره برداری اصولی بر اساس شرایط منطقه و وضعیت پوشش گیاهی مرتع تعیین می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدشت گفت: با انجام این کار، ضمن اینکه دامداران بهره بردار شناسایی می شوند، بهره برداری از مرتع نیز تابع رعایت زمان ورود دام به مرتع بر اساس آمادگی مرتع برای بهره برداری می شود.
مرادخانی افزود: همچنین با ممیزی مرتع، زمان خروج دام از مرتع بر اساس فرصت به گیاهان برای رشد سال بعد و از همه مهمتر رعایت ظرفیت مراتع براساس میزان تولید علوفه تعیین می شود.
وی از اجرای طرح های مرتع داری در 70 هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: عملیات بذرپاشی با مشارکت بهره برداران و مجریان طرح های مرتع داری در ماه جاری در راستای عملیات بهبود واصلاح مراتع در مراتع خزانگاه وسال آغل پایین انجام شده است.
وی ادامه داد: اهمیت طرح های مرتعداری در تولید خوراک دام، نفوذ آب باران، تولید گیاهان دارویی، اشتغال های جانبی و اثرات زیست محیطی آن در تولید اکسیژن و کاهش گاز دی اکسید کربن مشخص می شود.
به گزارش ایرنا،120 هزار هکتار عرصه ملی در پلدشت وجود دارد.
هدف از ممیزی مرتع، شناسایی دامداران واقعی و مرتع برای اجرای تبصره یک ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع می باشد.
بر اساس این ماده قانونی،هرگونه بهره برداری از منابع طبیعی ( جنگل ها و مراتع ) بر اساس طرح خواهد بود و قبل از تهیه طرح، بهره برداری بر اساس مجوزی خواهد بود که از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور صادر می شود.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.