میرصمد سید موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این اقدام جهت مقابله با آفت جوانه خوار بلوط حدود 2 هفته به طول می انجامد، افزود: محلول پاشی جنگل های استان برای چهارمین سال متوالی انجام می شود.
وی ادامه داد: امسال سه میلیارد ریال اعتبار به همین منظور در نظر گرفته شده است تا 2 هزار هکتار از جنگل های بلوط در این شهرستان ها محلول پاشی شود.
وی گفت: آفت جوانه خوار بلوط از سال 1377 جنگل های بلوط سردشت و پیرانشهر را در معرض تهدید قرار داده و علاوه بر درخت بلوط به درختان همجوار مانند بنه، بادام و زالزالک نیز حمله کرده است.
سید موسوی افزود: خوردن برگ درختان به ویژه درخت ˈدارمازوˈ که گونه ای بلوط است، زمینه ساز تداوم زندگی این پروانه از زمان تخم تا تکامل است و این امر آسیب جدی به برگ های درختان می زند و موجب خشک شدن این درختان در دراز مدت می شود.
به گزارش ایرنا، 2 میلیون و 745 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی در آذربایجان غربی وجود دارد که 2 میلیون و 653 هزار هکتار آن مراتع و 101 هزار هکتار آن را عرصه های جنگلی در بر می گیرد.
جنگل های آذربایجان غربی در حالی در خطر نابودی قرار دارد که سرانه جنگل و فضای سبز در این استان چهار صدم هکتار برآورد شده که بسیار کمتر از سرانه کشوری ( 0.17 ) و حدود یک شانزدهم سرانه جهانی ( 0.62 ) است.
به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال جاری نزدیک به 10 میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط در جنگل های زاگرسی اختصاص یافته است.
در استان های زاگرسی کشور، حدود 130 هزار هکتار از جنگل ها به آفت جوانه خوار بلوط آلوده شده که 10 تا 15 هزار هکتار آن در وضعیت بحرانی است و نیاز به مبارزه دارد.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.