مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از مرمت قلعه تاریخی روستای بدلبوی ارومیه خبرداد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی جلیل جباری در جریان بازدید از این قلعه گفت: قلعه بدلبو یا بدربو یکی از قلعه های مشهور و تاریخی شهرستان ارومیه و استان بشمار می رود که در فاصله14 کیلومتری  جاده سرو و در روستائی به همین نام قرار گرفته است؛ قدمت این قلعه به دوره قاجاریه می رسد و از بخشهای مختلفی شامل ساختمانهای پیرامون، عمارت اصلی، برج و بارو تشکیل شده است؛ مصالح بکاربرده شده درآن نیز بیشتر از ملات چینه گلی، خشت، آجر و سنگ می باشد.

وی افزود: این مجموعه تاریخی که یکی از مجموعه های کم نظیر استان است، به مرور به علت عدم استفاده و همچنین فرسایش طبیعی و دخل و تصرفات انسانی، دچار آسیب شده و بخشهائی از آن از بین رفته است ؛ اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان به منظور برخوردار شدن از پشتوانه قانونی و حقوقی حفاظت و مرمت اثر، پارسال پرونده ثبتی آن را جهت ثبت در فهرست میراث ملی تهیه نمود که در دفتر شورای ثبت میراث فرهنگی کشور مورد پذیرش قرار گرفته وهم اکنون در انتظار دریافت شماره ثبتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تاکید کرد: این اثر از ارزش زیادی برخوردار است و سعی می کنیم تا با برآورد اعتبار و تامین آن و البته مشارکت مالکین، مرمت آن در زمان کوتاهی شروع شود.

جباری پیش بینی کرد: با مرمت این اثر تاریخی و تغییر کاربری آن به مجموعه خدماتی – رفاهی و اقامتگاه بوم گردی، این اثر می تواند به یکی از نقاط گردشگرپذیر ارومیه تبدیل شود.

به گزارش ایسنا؛این مجموعه تاریخی دارای وسعتی بیش از 16 هزار مترمربع بوده و چشم انداز و محیط پیرامون آن دارای جاذبه های بصری زیبائی از باغات انگور و سیب است و از هوائی سالم و پاک برخوردار است و هدف از ایجاد آن حفاظت از شهر ارومیه و استقرار فوج افشار بود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.