رضا محمودپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموعه ای کم نظیر شامل 164 نسخه خطی، 375 کتاب چاپ سنگی و 348 کتاب چاپ سربی به زبان های فارسی، عربی و ترکی در بخش نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی ارومیه برای استفاده محققان آماده است.
وی اضافه کرد: 125 کتاب چاپ سربی این مجموعه نیز به زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی و ارمنی نوشته شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه نسخه های خطی هویت تاریخی و فرهنگی ما را نشان می دهد و شناخت آنها پلی برای ارتباط نسل فعلی با گذشته است، گفت: در زمان حاضر جمع آوری، حفاظت و نگهداری اصولی، اسکن، استخراج اطلاعات کتابشناسی و نسخه شناسی و فهرست نویسی از جمله اقدام های مهمی است که در این کتابخانه انجام می شود.
وی افزود: 'مشارق الانوار' به زبان عربی مربوط به سال 714 هجری قمری، قدیمی ترین نسخه خطی این کتابخانه است.
وی با اشاره به اینکه نسخه خطی 'احقاق الحق' این کتابخانه قدیمی ترین نسخه خطی 'احقاق الحق' در ایران است، اضافه کرد: تاریخ کتابت این نسخه 1025 هجری قمری و تالیف شهید قاضی نورالله شوشتری و به زبان عربی است.
وی ادامه داد: موضوع این کتاب در دفاع از تثبیت ولایت و امامت امیرمومنان علی (ع) و تبیین اندیشه های کلامی شیعه است.
به گزارش ایرنا بخش کتاب های نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی ارومیه از سال 1390 شمسی فعالیت خود را آغاز کرد و با برخورداری از تعدد و تنوع موضوعی، گنجینه ای از منابع تاریخی به شمار می رود؛ گنجینه ای کم نظیر که نسخه های الکترونیکی آن بسیاری از پژوهشگران را به خود فرا می خواند.
7129/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.