'یاسر رهبرین' روز پنجشنبه در همایش مقام های قضایی و انتظامی این شهرستان با موضوع ' حفظ منابع آب های زیر زمینی' افزود: اولین مرحله رهاسازی آب از این سدها پس از بارش های مناسب در هفته گذشته آغاز شد.
وی ادامه داد: 52 میلیون مترمکعب آب سد شهرچای از هفته گذشته رهاسازی شده است و در حال حاضر با دبی 16 مترمکعب در ثانیه جریان دارد.
رهبرین اظهار کرد: 70 میلیون مترمکعب آب سد بوکان نیز طی چند روز گذشته با دبی 65 مترمکعب در ثانیه به سمت دریاچه ارومیه رها سازی شده است.
وی همچنین با اشاره به وضعیت مخزن سد مهاباد، گفت: از اواخر هفته آینده 12 میلیون مترمکعب آب از این سد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می شود.
وی افزود: امسال سر دهنه 9 رودخانه این استان از جمله نازلو، باران دوز، سیمینه رود و رودخانه گدار بسته شد تا بیش 220 مترمکعب آب از آنها به دریاچه ارومیه هدایت شود.
رهبرین با اشاره به اینکه پوشش برف از ذخایر اصلی برای سدهای استان است، گفت: ذخیره پوشش برف امسال 327 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 68 درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: کاهش بارندگی و تغییر الگوی بارشی، توسعه سریع مصارف آب کشاورزی و استفاده غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی مهمترین عوامل در بحران آب در آذربایجان غربی است.
معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مهاباد نیز در این همایش با اشاره به اهمیت توجه به ذخایر آب منطقه، افزود: تغییر نگرش و اجتماعی کردن موضوع کم آبی در جامعه تحقق یافته است و در این مرحله باید تغییر رفتار نیز به وجود بیاید.
ایرج شجاعی با بیان اینکه ایران یک کشور نیمه بیابانی است، افزود: منافع ملی در گرو حفظ منابع آبی است و مصرف بی رویه آن در آینده نزدیک آثار مخرب خود را بر جامعه نشان می دهد.
وی با تاکید بر اصلاح الگوی کشت و مصارف آب کشاورزی، گفت: بیش از 90 درصد آب مهاباد در بخش کشاورزی مصرف می شود و توجه به روش های نوین آبیاری و محصولات دیمی ضروری است.
امام جمعه مهاباد نیز در این همایش گفت: منابع طبیعی یک امانت در اختیار انسانهاست که باید آن را برای نسل های آینده حفظ کنند.
ماموستا قادر سهرابی اظهار کرد: نیروی انتظامی با همکاری قوه قضائیه باید با کسانی که از ذخایر آبی سوء استفاده می کنند، بطور جدی برخورد کند.
در این همایش نحوه برخورد با جرایم مشکوک به سوء استفاده از ذخایر آبی بین نیروی انتظامی و مقام های قضایی تبادل نظر شد.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
3093/ 3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.