به گزارش ایرنا، محمدمهدی شهریاری روز جمعه در آئین افتتاح این طرح افزود: سالانه حدود سه میلییون نفر از مرزهای واقع در آذربایجان غربی به کشورهای همجوار تردد می کنند و رفع مشکلات مسافران عبوری ضروری است.
وی به مشکلات انباشته شده در گمرکات استان اشاره کرد و افزود: مشکلات عدیده ای در این بخش وجود دارد و با هماهنگی رئیس گمرکات کشور و سفیر ایران در کشور ترکیه، برنامه ریزی برای رفع آنها آغاز شده است.
استاندار آذربایجان غربی از وضعیت نامناسب معیشتی مردم در شهرهای مرزی این استان نیز سخن گفت و اضافه کرد: دولت تدبیر و امید برای رفع این مشکل برنامه ریزی های جدیدی دارد که ارائه سهمیه سوخت به مرزنشینان و اجازه برخی فعالیت های اقتصادی به آنان از جمله آنهاست که به زودی اجرایی می شود.
محمدابراهیم طاهریان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز گفت: با توجه به سیاستگذاری روسای جمهوری ایران و ترکیه مبنی بر افزایش مبادلات تجاری 2 کشور تا 30 میلیارد دلار، توجه به حل مشکلات پایانه های مرزی بیش از پیش احساس می شود.
وی تردد سالانه یک میلیون نفر از مرز رازی را نشان از جایگاه ویژه این مرز دانست و اضافه کرد: دولت باید با تامین زیرساخت های لازم و بروز کردن امکانات توجه خاصی به این پایانه مرزی داشته باشد.
طاهریان، توسعه روابط بین کشورهای همسایه را جزو سیاست های خاص وزارت خارجه عنوان کرد و گفت: تکریم و امنیت مسافران در ترددها باید مورد توجه نیروهای مستقر در مرز قرار گیرد؛ این تکریم بخشی از سیاست های ما در توسعه روابط و کسب و کار اقتصادی است.
عبدالحسین علی اکبری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی نیز گفت: پایانه مرزی رازی برای تردد 200 هزار نفر طراحی شده و به بهره برداری رسیده ما افزایش این ترددها به 900 هزار نفر در سال، توجه هرچه بیشتر به این پایانه مرزی را اجتناب ناپذیر کرده است.
به گفته وی فاز نخست طرح جامع پایانه مرزی رازی شامل تملک 13 هکتار زمین و عملیات ساخت و ساز با 80 میلیارد ریال هزینه شامل محوطه سازی،‌ زیرسازی، احداث پل و سالن موقت با یکهزار مترمربع مساحت است که امروز به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا مرز زمینی و ریلی رازی (در فاصله 75 کیلومتری شهر خوی) در تردد مسافران داخلی و خارجی نقش بسزایی دارد و سومین مرز رسمی ایران با ترکیه در آذربایجان غربی است.
967 کیلومتر از مرزهای مشترک ایران با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان در آذربایجان غربی قرار دارد و این استان دارای پنج مرز زمینی فعال شامل سروی ارومیه، کوزه رش سلماس، رازی خوی، بازرگان ماکو و تمرچین پیرانشهر است.
7133/3072
** خبرنگار: سعید فرجی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.