'مرتضی عبادی' شامگاه پنجشنبه در نشستی که با حضور رئیس اداره 'راپه رین'(چارت اداری شمال عراق که فرمانداری ها را تحت نظر دارد)، فرماندار قلعه دیزه عراق و فرماندار سردشت در محل دفتر گمرک کیله سردشت برگزار شد، اظهار کرد: این مرز نماد صلح و آشتی و منشا تامین معاش در هر 2 سوی مرز خواهد بود.
وی که به منظور تبادل نظر در خصوص رسمی شدن بازارچه کیله با مقام های قلعه دیزه و فرماندار سردشت به این مرز سفر کرده است، گفت: 2 طرف در خصوص توسعه اقتصادی در منطقه و رسمی شدن این مرز اشتراک نظر دارند.
وی با تاکید در رسمی شدن سریع مرز کیله سردشت، بیان کرد: تعامل بین مسئولان عراق و ایران می تواند بازرگانان را ترغیب کند که این مسیر را برای تبادلات 2 کشور انتخاب کنند.
عبادی با اشاره به فعالیت های بازارچه کیله سردشت گفت: این مرز به همراه 'سیرانبند' بانه و 'شوشمی' پاوه پیش از این در تعامل ایران با شمال عراق باز بودند اما چون برای دولت مرکزی عراق ناشناخته است آنها را غیررسمی و تعطیل اعلام کرد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به درخواست رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاش مقام های سلیمانیه و قلعه دیزه و حسن نظر بغداد، در حال حاضر این فرصت ایجاد شده است تا این بازارچه ها تا زمان تعیین تکلیف نهایی به صورت موقت فعالیت کنند.
به گفته وی، فرمانداران سردشت و قلعه دیزه آمادگی خود را برای افزایش ساعت کاری فعالیت گمرکی اعلام کردند و سرکنسول ایران در اربیل نیز قول همکاری را به 2 طرف داده است.
**تاکید فرماندار بر اهمیت مرز کیله سردشت
فرماندار سردشت نیز در این نشست گفت: موقعیت راهبردی مرز کیله و نزدیکی به سایر شهرهای بزرگ و مراکز جمعیتی عراق و همچنین نگاه اقتصادی و مبادلات تجاری برای هر 2 طرف از موارد اولویت دار برای رسمی شدن این مرز است.
نژاد جهانی افزود: مرز کیله سردشت دسترسی اتباع کشور همسایه به شمال غرب ایران، عتبات عالیات، مراکز زیارتی و مراکز درمانی را تسهیل می کند.
وی همچنین از پیگیری های سرکنسولگری ایران در اربیل در امر رسمی شدن مرز کیله سردشت قدردانی کرد و افزود: این پیگیری ها مانع از تعطیلی بازارچه مرزی کیله و همینطور تغییر دیدگاه مقام های دولت مرکزی شده است.
جهانی همچنین تعطیلی معابر موقت مرزی 'اشکان' و 'قاسم رش' را بر معیشت مردم تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: برنامه ساماندهی معابر مرزی از سوی دولت ایران در جریان است اما چون این تصمیم به صورت فوری گرفته شد، ضرر زیادی را به مرزنشینان وارد کرد و کماکان نگرانی تعطیلی معابر وجود دارد.
** محدودیت مالی و اداری برای رسمی شدن بازارچه کیله در شمال عراق وجود ندارد
رئیس اداره 'راپه رین' شمال عراق با بیان اینکه مرز کیله از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: هیچ محدودیت مالی و اداری برای به رسمیت شناختن بازارچه کیله در شمال عراق وجود ندارد اما جمهوری اسلامی ایران باید با حکومت مرکزی عراق به راه حل مناسب برسد.
'هیوا قرنی/ Hiva Garani' اظهار کرد: در روزهای اخیر هیاتی از حکومت مرکزی عراق از این مرزها بازدید و نیازمندی ها را از نزدیک مشاهده کردند که خوشبختانه خبرهای خوبی از این موضوع به گوش می رسد.
وی افزود: مرز کیله به خاطر ارتباط آذربایجان غربی در ایران با استان های اربیل، سلیمانیه، موصل و حتی عتبات عالیات و سامرا و دیگر شهرهای جنوبی عراق از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نزدیکترین مرز محسوب می شود.
وی در رابطه با بسته شدن معابر موقت مرزی اشکان و قاسم رش از سوی دولت عراق، تصریح کرد: کسب و کار و معیشت اهالی زیادی در 2 طرف مرز وابسته به فعالیت این 2 معبر است و با تعطیلی آن افراد زیادی متضرر شدند و همچنین این امر بر امنیت مرزها هم تاثیرگذار است.
فرماندار قلعه دیزه هم در این نشست بر همکاری و هماهنگی 2 جانبه با فرماندار سردشت تاکید کرد و گفت: رسمی شدن مرز کیله به موضوعی برای دولت مرکزی و حتی شهروندان تبدیل شده است.
'بکر بایز' از سرکنسولگری ایران در اربیل خواست که رسمی شدن مرز کیله را بیشتر پیگیری کند و به این منظور برای هر نوع همکاری اعلام آمادگی کرد.
وی همچنین درخواست ایجاد یک بازار مشترک بین دو طرف مرز برای عرضه مستقیم کالاهای مرزی را مطرح کرد.
به گزارش ایرنا، گمرک بازارچه مرزی 'کیله' سردشت از سال 1382 شمسی برای تسریع در صادرات کالاهای کارخانجات و تولید کنندگان داخلی کشور آغاز به کار کرد.
مرز کیله سردشت پیش از این یکی از بازارچه‌های مهم آذربایجان‌غربی در زمینه صادرات کالا محسوب می‌شد؛ این گمرک در 20 کیلومتری شهر 'قلعه دیزه' در شمال عراق قرار دارد.
شهرستان سردشت با جمعیت 120 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است.
7562/3093/3072
** تنظیم کننده: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.