پرویز آراسته روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران و سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست مهاباد اظهار کرد: ساماندهی بازدیدکنندگان با توجه به ظرفیت غار سهولان و اثر های اکوسیستم بر آن، نظارت موثر بر فعالیت های گردشگری غار از بندهای این تفاهم نامه است.
وی با اشاره به بازنگری قانون هوای پاک و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی در تیرماه امسال گفت: این قانون در 34 ماده و 13 آئین نامه تصویب شده که مهمترین بند های آن در اولویت قرار گرفتن حق آبه تالاب ها از راه آب های سطحی و رودخانه ها بعد از اولویت آب شرب است که بر این اساس در احیا و نجات تالاب های استان موثر خواهد بود.
وی با اشاره به کمک تشکل های غیر دولتی در آماده سازی زیرساخت های گردشگری منطقه افزود: لای روبی و آماده کردن شرایط مناسب برای تالاب های استان برای حفظ چرخه اکوسیستم و جاذبه های گردشگری با مشارکت همگانی و تشکل های مردمی منطقه انجام شده است.
وی در خصوص مشکلات ریزگردها در آذربایجان غربی و تهدیدهای آن در اثر خشکسالی های منطقه گفت: در قانون جدید هوای پاک سازمان منابع طبیعی موظف شده است سالانه 300 هزار هکتار از کانون های شناسایی شده منبع ریزگردها را با اعتبار تخصیص داده شده جنگلکاری و آبخیزداری کند.
وی در مورد منبع ریزگرد های خارج از کشور نیز اظهار کرد: در تلاش هستیم با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری وزارت امور خارجه کانون های این گرد و غبارها را نیز کنترل کنیم.
آراسته با تاکید بر ضرورت نصب دستگاه سنجش آلایندگی هوا در مهاباد گفت: واگذاری و تعیین محل نصب دستگاه سنجش آلایندگی هوا مشخص شده که با توجه به مشکل اعتبار برای خرید تجهیزات، از شهرداری مهاباد به عنوان متولی خدمات امور شهری کمک می خواهیم.
وی افزود: یک سامانه سنجش آلاینده های هوا و کیفیت آب تالاب ها امسال در اداره کل راه اندازی شده است که به صورت لحظه ای آمار مورد نیاز را در دسترس قرار می دهد.
به گزارش ایرنا، غار سهولان که یکی از مهمترین غارهای آبی ایران است با مساحت 2 هکتار اثر طبیعی ملی است و جزو مناطق چهارگانه کشور به شمار می آید.
این غار طبیعی در 42 کیلومتری شهرستان مهاباد و در مسیر مهاباد– بوکان واقع شده است.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
3093/2093
خبر: پیمان پاکزاد ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.