به گزارش ایرنا عزیز میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تلاش ها برای ثبت قنات های خوی با هداف صیانت از این آثار و تبدیل آنها به ظرفیت های گردشگری آغاز شده است.
وی قدمت قنات های خوی را به پیش از دوره قاجاریه مربوط دانست و اظهار کرد: قدیم ترین آنها قنات روستای قرخ یاشار در 10 کیلومتری شهر خوی است.
میرزایی از طرح گردشگری قنات با احیای این آثار هم خبر داد و افزود: ایجاد سفره خانه های سنتی و مراکز گردشگری برای جذب گردشگر در محدوده این قنات ها از مهمترین اهداف و برنامه های این طرح است.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر 70 قنات فعال خوی، آب کشاورزی بیش از سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی در 70 روستای خوی را تامین می کند.
طرح لایروبی قنات های خوی در برنامه های جدید وزرات جهاد کشاورزی قرار گرفته تا از ظرفیت آنها در کاهش برداشت آب از چاه ها و افزایش سطح زیر کشت در محدوده قنات ها با استفاده از روش های نوین آبیاری بهره برداری اصولی صورت گیرد.
قنات بعنوان مظهر قدیمی و تمدنی تامین آب بخش کشاورزی در مسیر جریان آب خود موجب ایجاد آسیاب های قدیمی شده است و با احیا آنها می توان این آسیاب های قدیمی را نیز به عنوان یک اثر و میراث کهن برای توسعه صنعت گردشگری احیا کرد.
7133/3072
** خبرنگار: سعید فرجی **انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.