به گزارش ایرنا از حدود یک دهه پیش فضای گسترده وب وارد فضای زندگی مردم ایران شد و با وجود دشواری هایی که در ابتدا در خصوص ایجاد ارتباط با فضای مجازی وجود داشت، ورود این فضا به زندگی مردم به سرعت شکل گرفت و بخش غیرقابل اغماضی را از زندگی خانواده ها به ویژه جوانان تصاحب کرد.
روند تطبیق مردم به ویژه نسل جوان با فضای گسترده وب با محوریت رایانه در حال تکامل بود که ورود گوشی های هوشمند نیز شتاب بیشتری به حضور فضای مجازی در زندگی میلیاردها نفر از مردم جهان و میلیون ها نفر از مردم ایران داد تا سهم فضای مجازی در زندگی روز به روز بیشتر شود.
شتاب حضور فضای مجازی و توسعه این فضا به قدری زیاد و در برخی موارد غیرقابل تصور بود که بخش های مختلفی از آن غافل شدند و نتوانستند از مزیت های آن استفاده بهینه را ببرند که یکی از این بخش ها، بخش تولید محتوای معنوی در این فضا و با استفاده از ظرفیت های آن است.
وجود شبکه ها و صفحات مختلف سرگرمی، خبری، اطلاعات عمومی و صفحات شخصی با آشنا شدن روزافزون مردم با فضای مجازی گسترش یافت ولی تولید محتوای معنوی و صفحات معنوی به ویژه با استفاده از آموزه های اسلام ناب محمدی نتوانست در این خصوص پا به پای دیگر بخش ها حرکت کند؛ هرچند در سال ها و ماه های اخیر در این خصوص اقدامات گسترده ای انجام شده و با محوریت جشنواره ها، برنامه ریزی های خوبی شروع شده است.
در آذربایجان غربی نیز به تبع دیگر استان های کشور، موضوع تولید محتوای معنوی پس از غفلتی قابل توجه در ماه های اخیر مورد توجه قرار گرفته و با محوریت شبکه های اجتماعی، تلاش ها با قدرت و قوت تداوم یافته است.
بسیاری از مسئولان فرهنگی، صاحب نظران و کارشناسان بر این عقیده هستند که باید به فضای مجازی به عنوان فرصتی برای فعالیت بیشتر و حضور بهتر در راستای توسعه معنویت نگار کرد تا از این طریق، اثرگذاری بخش های دیگر از جمله تبلیغات ضد دین و محتوای مستهجن روز به روز کم رنگ تر شود.
مقام معظم رهبری نیز از جمله تاکیدکنندگان بر توسعه فعالیت های معنوی در فضای مجازی هستند و در دیدار با رئیس و اعضای شورای عالی فضای مجازی در سال 1394 با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده عظیم و بی‌نظیر فضای مجازی تأکید کردند: 'باید با استفاده از توانایی ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.'
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در این خصوص معتقد است که فضای مجازی همزمان یک تهدید بزرگ و یک فرصت مناسب به شمار می رود که اگر بتوانیم درست از آن استفاده کنیم، فرصت های تاثیرگذاری مثبت در جامعه افزایش می یابد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی که عضویت گروه معارف دانشگاه ارومیه را نیز بر عهده دارد، افزود: تبلیغ برخی مسائل دنیوی و گمراه کننده در فضای مجازی حاکم است و ما می توانیم در این فضا تبلیغ مباحث معنوی و دینی را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم یک فضای عرفانی و منطقی را در فضای مجازی گسترش دهیم، می توانیم بر جنبه های منفی این فضای گسترده غلبه کنیم.
وی یکی از مهمترین مباحث دارای ظرفیت قابل توجه تبلیغ در فضای مجازی را موضوع نماز دانست و بیان کرد: نماز عمود دین است و اگر عمود دین مستحکم باشد، سایر زوایای دین نیز مستحکم می شود و باید سعی کنیم کیفیت و ارزش تاثیر نماز را در جامعه با استفاده از ظرفیت فضای مجازی افزایش دهیم.
علی برزگر از صاحب نظران حوزه دین و معنویت در آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: ایجاد شکاف میان انقلاب و آرمان های انقلاب، ترویج خرافه گرایی و عرفان های دروغین، تاثیر گذاری فرهنگ صهیونیست بر جوانان، جدایی از فرهنگ مهدویت و انتظار، کاهش تاثیر پذیری فرزندان از والدین و ترویج فرهنگ غربی و ایجاد بحران هویت از اهداف نظام سلطه در فضای مجازی است تا جوانان و جامعه ما را تحت تاثیر قرار دهند.
وی افزود: در حال حاضر 40 هزار سایت و شبکه اجتماعی زیر نظر وهابیت علیه تفکر شیعه تبلیغ می کند در حالی که تنها 200 پایگاه در زمینه ترویج دین فعال است و باید این تعداد را روز به روز گسترش داد تا از اثرگذاری تبلیغات سوء و نادرست دشمنان جلوگیری کرد.
وی با تاکید بر اهمیت ورود به تولید محتوای معنوی در فضای مجازی، اظهار کرد: ایجاد وب سایت و وبلاگ، شبکه‎های اجتماعی، آلبوم‌های تصویری با اولویت طرح‌های گرافیکی، استیکرها، پاورپوینت‎سازی و بخش تخصصی شامل کدنویسی قالب سایت و وبلاگ، اینفوگرافی، نرم‎افزارهای تلفن همراه و کلیپ‎های کوتاه شامل پویانمایی و موشن گرافیکی از جمله محورهایی است که می توان در این خصوص کارهای جدی و گسترده ای را ترتیب داد.
البته طبق گفته مسئولان طرح های خوبی نیز برنامه ریزی شده که برخی از آنها در آذربایجان غربی به اجرا درآمده و برخی دیگر نیز با همکاری نهادهای فرهنگی و بخش خصوصی در دست اجراست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این خصوص از ایجاد ١٢ مجتمع تولید محتوا مربوط به فضای مجازی در استان خبر داد و گفت: این مجتمع ها مورد حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارند و می توانند با اجرای طرح های مختلف با محوریت فضای مجازی، زمینه توسعه محتوای معنوی را فراهم کنند.
حجت الاسلام محمدباقر کریمی افزود: برگزاری کارگاه های آموزشی برای تولیدکنندگان محتوای فرهنگی در فضای مجازی بسیار موثر است ولی باید اقدامات تکمیلی نیز در این خصوص صورت گیرد.
وی اظهار کرد: حمایت های مادی دولتی و بخش خصوصی در راستای تولید محتوای معنوی در فضای مجازی بسیار اثرگذار خواهد بود و امیدواریم در آینده شاهد این حمایت ها به ویژه از سوی نهادهای فرهنگی بخش خصوصی باشیم.
قاسم جلیلی نژاد، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی نیز اظهار کرد: توسعه زیرساخت های ارتباطی و تلاش برای ایجاد بستر فعالیت و حمایت از تولیدات فناورانه داخلی و شرکت های دانش بنیان استانی از جمله فعالیت های این اداره کل در راستای تولید محتوای معنوی به شمار می رود.
وی اضافه کرد: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی در جهت ایجاد اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات استان با ١٥شرکت وارد مرحله تفاهم نامه شده است که به زودی تاثیرات آن مشهود خواهد بود.
وی بیان کرد: یکی از دلایل توسعه نیافتن قابل قبول حوزه فرهنگی فناوری اطلاعات در استان، عملکرد جزیره ای سازمان ها و دستگاه های مرتبط است که با تعامل بیشتر این نهادها، موازی کاری در این حوزه کاهش می یابد و روند رسیدن به هدف سرعت می گیرد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی گفت: وزارت ارتباطات از طریق منابع دولتی به افرادی که در حوزه های مختلف اقدام به تولید محتوا در فضای مجازی اعم از نرم افزارهای موبایلی می کنند، تسهیلات 150 میلیون ریالی با کارمزد چهار درصدی پرداخت می کند و فعالان این بخش در حوزه محتوای معنوی نیز می توانند از این فرصت برای توسعه فعالیت ها بهره ببرند.
به گفت وی افرادی که تولیدات فرهنگی و معنوی دارند در اولویت معرفی جهت استفاده از این تسهیلات قرار می گیرند.
به گزارش ایرنا همگان بر لزوم توجه به تولید محتوای معنوی در فضای مجازی تاکید دارند ولی باید ساز و کار مناسب در این خصوص اندیشیده شده و علاوه بر پرهیز از موازی کاری، زمینه حضور حداکثری نسل جوان در این بخش فراهم شود.
استفاده از ظرفیت مساجد، کانون های فرهنگی هنری مساجد، حوزه های علمیه، پایگاه های بسیج، مجتمع های دیجیتال و ظرفیت روحانیون و طلاب جوان دارای احاطه کامل به فضای مجازی می تواند در این خصوص مفید باشد و عقب ماندگی های موجود را در این بخش جبران کند.
2093/3072
** گزارش: صابر چهرقانی ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.