به گزارش ایرنا کارگاه های آموزشی تئاتر از اوایل تابستان سال جاری تا اواخر آذر ماه در حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار و نتیجه 6 ماه آموزش نظری و عملی در قالب جشنواره 2 روزه نمایشنامه خوانی سپید ارائه شد.
برگزاری این دوره آموزشی که با تولید چند اثر مخاطب پسند همراه بود، نشانگر ظهور استعدادهای جوان در هنر تئاتر بوده و نویدبخش جذب مخاطبان جدی از میان آحاد مردم آذربایجان غربی بوده است.
در روز نخست این جشنواره هنری نمایشنامه های 'چله نشین عشق' اثر احسان جانمی و 'روز دروغ و ماه عسل' اثر محمد یعقوبی با استقبال پرشور اقشار مختلف مردمی در آمفی تئاتر حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شد.
'چله نشین عشق' با نقش خوانی احمدرضا علیزاده، مریم افشاری، سما آذر و اسماء حبیبی و 'روز دروغ و ماه عسل' با نقش خوانی فرید سعیدی، آیسو دین پرست، الهه خلیلی و محمد اسمعیلی اجرا شد.
فستیوال نمایشنامه خوانی سپید در روز دوم با اجرای نمایشنامه خوانی های 'دوستت دارم عزیزم' به نویسندگی پژمان شاهوردی و 'زندگی شاید' اثر نصراله قادری و نمایش میدانی 'کیک تولد' به نویسندگی و کارگردانی رسول بانگین با حضور هنرمندان، اساتید تئاتری و علاقمندان رشته تئاتر ادامه یافت.
ثنا رضایی و کسری بیگ زاده در نمایشنامه خوانی 'دوستت دارم عزیزم'، سعیده شکری، فرید سعیدی، پیام رحمانی و پارسا شکوری در نمایشنامه خوانی 'زندگی شاید' و جعفر پاکی و یاسمین ناصریانی در نمایش میدانی 'کیک تولد' به ایفای نقش پرداختند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور با اشاره به اینکه تئاتر کارکرد آموزشی، تربیتی و درمانی دارد، اظهار کرد: برگزاری جشنواره نمایشنامه خوانی سپید در حوزه هنری آذربایجان غربی اقدامی سازنده در جهت شکوفایی استعدادهای هنری این منطقه است.
کوروش زارعی افزود: بازیگرانی که در 2 روز این جشنواره به نمایشنامه خوانی پرداختند برای نخستین بار در هنر تئاتر فعالیت کردند که این نشان از توانایی هنری جوانان این استان است.
وی اضافه کرد: خانواده های این هنرجویان با اعتماد به دوره آموزشی حوزه هنری به جمع خانواده هنری تئاتر کشور ملحق شدند.
وی ادامه داد: این مشارکت گروهی خانواده ها روشی برای جذب مخاطب واقعی هنرهای نمایشی در این منطقه است.
رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تولید موفق هنری نیازمند آموزش اصولی است، اظهار کرد: آموزش در سال جاری محور اصلی این ارگان قرار داده شده است تا هنرجویان با مشاهده نتیجه کارگاه آموزشی در قالب اجرای عمومی به ادامه فعالیت هنری ترغیب شوند.
احد هوشمند افزود: این هنرجویان مستعد در قالب گروه های نمایشی سازماندهی می شود تا در سال آینده با حمایت حوزه هنری به تولیدهای حرفه ای و مخاطب پسند اقدام کنند.
وی اضافه کرد: دوره های آموزشی حوزه هنری دانش محوری را با ایمان و اخلاق پیوند می دهد تا خانواده ها با مشاهده این مشخصه متمایز با فراغ بال فرزندان خود را به گذراندن دوره های آموزشی تشویق کنند.
مسئول واحد نمایش حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: 35 نفر به فراخوان کارگاه نمایشنامه خوانی اعلام آمادگی کرده بودند که پس از آزمون نهایی 15 نفر در دوره های تئاتر شرکت کردند.
پدرام رحمانی افزود: این علاقه مندان در دوره 6 ماه کلاس های نظری و عملی را طی کردند تا به آمادگی کامل برسند و پس از آزمون های تئوری و عملی در درجه های کیفی الف، ب و ج درجه بندی شدند.
وی اضافه کرد: این هنرجویان پس از طی مرحله مقدماتی در پنج گروه نمایشی پنج نمایش را تمرین کردند.
نمایشنامه نویس پیشکسوت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه نمایشنامه خوانی در آذربایجان غربی از جایگاه مطلوبی در کشور برخوردار است، اظهار کرد: این هنر از سال ها پیش در موسسه های 'اندیشه احمدخانی' و 'اندیشه سبز احسان' ارومیه شروع شده است و تاکنون نیز ادامه دارد.
رسول بانگین افزود: این اختتامیه پایان دوره آموزشی، زمینه اجرای ورود این هنرجویان را به صورت رسمی به هنر تئاتر حرفه ای این منطقه کلید زد.
وی اضافه کرد: برخی آثار این جشنواره در مقایسه با نمایشنامه خوانی های استانی باکیفیت بهتری اجرا شد.
بانگین با اشاره به اینکه نمایشنامه خوانی سکویی برای ورود حرفه ای بازیگران به صحنه حرفه ای تئاتر است، گفت: نقش خوانان نمایشنامه خوانی با ایفای نقش های مختلف می توانند تجربه های زیادی برای اجرای نمایشنامه های صحنه ای کسب کنند.
یکی از هنرجویان کارگاه های آموزشی حوزه هنری آذربایجان غربی که دانشجوی کارشناسی عمران است، بیان کرد: دوره مقدماتی در سه ماه زیر نظیر پدرام رحمانی اجرا و دوره پشرفته نیز در سه ماه دیگر به صورت عملی برگزار شد.
کسری بیگ زاده با بیان اینکه از طریق فضای مجازی با این دوره ها آشنا شد، افزود: مکاتب ادبی و هنری در کنار سایر مطالب مرتبط از مطالب مفید برای درک هنرهای نمایشی بود که در این دوره ارائه شد.
یکی از نقش خوانان نمایشنامه 'دوستت دارم عزیزم' بیان کرد: هزینه دوره بسیار مناسب بود و حضور در این دوره و تعامل با هنرمندان دیگر موقعیت های کاری دیگری برای بنده فراهم کرد.
بیگ زاده ادامه داد: حضور مخاطبان در ابن فستیوال دلگرم کننده هنرجویان بود و به تشویق هنرمندان برای اجراهای مخاطب پسند تر منجر می شود.
دانشجوی کارشناسی علوم قضایی و یکی دیگر از نقش خوانان نمایش'دوستت دارم عزیزم' نیز بیان کرد: چند سال پیش تئاتر را شروع کردم و با راهنمایی استاد قبلی خود این دوره آموزشی حرفه ای را تجربه کردم.
ثنا رضایی افزود: این کارگاه آموزشی به دلیل برخورداری از استاد دوره مورد تایید جامعه هنری، محیط اداری و برنامه منظم با استقبال خانواده ها مواجه شده است.
وی اضافه کرد: کارگاه آموزشی این دوره به تولید یک اثر نمایشی منتهی شد و امیدواری خانواده ها را برای حمایت بیشتر در آینده از فرزندان هنرجوی خود را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: خانواده های هنرجویان با حضور در مراسم اختتامیه این دوره و با تماشای نمایشنامه خوانی ها دید مثبت تری نسبت به این کارگاه ها پیدا کردند.
به گزارش ایرنا تئاتر به عنوان دماسنج جامعه به چالش های مختلف اجتماعی حساسیت نشان می دهد و اهمیت وجود آن در جامعه به حدی است که تاثیرگذاری اش گاهی از سخنرانی های تربیتی بیشتر است زیرا از یک سو جوانان به هنرهای نمایشی گرایش دارند و از سوی دیگر تاثیرگذاری تئاتر با فراهم سازی زیرساخت ها افزایش می یابد.
7129/3072
** گزارشگر: توحید محمودپور ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.