علی دیانتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این روش قابل اجرا در مبارزه با کرم 'هلیوتیس' نخود و کرم 'ساقه خوار' ذرت در سال های آینده است.
وی افزود: همچنین 2 هزار و 400 گرم تخم پارازیت شده زنبور 'تریکوگراما' تولید و در مزارع گوجه فرنگی و ذرت رهاسازی شده که با توجه به تنوع فعالیت این حشره، در باغ های سیب، انگور و آلو برای مبارزه با کرم میوه قابل گسترش است.
وی اظهار کرد: با اجرای طرح رهاسازی برای چهار نفر از کارشناسان فارغ التحصیل رشته گیاه پزشکی، زمینه اشتغال فراهم شده است.
وی گفت: برای تولید محصول سالم، در سطح یکهزار و 509 هکتار با 2 کلینیک گیاه پزشکی، قرارداد خرید خدمات گیاه پزشکی منعقد شده است که با اجرای این طرح نیز برای 9 نفر از کارشناسان گیاه پزشکی زمینه اشتغال فراهم شده است.
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: برای گسترش مبارزه بیولوژیک و ایجاد فرهنگ استفاده از مواد بیولوژیک به جای سموم شیمیایی، تعداد پنج هزار عدد 'فرمون مینوز' گوجه فرنگی در سطح 250 هکتار از مزارع این محصول با همکاری بخش خصوصی تهیه و به منظور مبارزه انبوه با 'مینوز' در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
دیانتی افزود: میاندوآب به عنوان اولین شهرستان برخوردار پس از مراکز استان ها در سطح کشور، جهت تولید محصول سالم و ارگانیک گام عملی برداشته است.
دیانتی گفت: در حال حاضر تنوع تولید حشرات مفید به 2 نوع حشره شامل زنبور 'براکون' و 'تریکوگراما' و سطح مبارزه بیولوژیک 600 هکتار از مزارع گوجه فرنگی و ذرت میاندوآب ارتقا یافته است.
دیانتی مبارزه با آفت سن گندم (پوره و مادر) در سطح 6 هزار و 616 هکتار از مزارع گندم آبی و دیم، مبارزه با علف های هرز مزارع گندم در سطح 16 هزار و 960 هکتار، مبارزه با آفت سرخرطومی در مزارع یونجه در سطح 12 هزار و 100 هکتار را از دیگر اقدامات انجام گرفته اعلام کرد.
شهرستان میاندوآب با بیش از 277 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
9871/3093/3072
**خبرنگار: زین العابدین شیخی ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.