اکبر حسن بگلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در بازار تاریخی ارومیه 180 تابلوی توزیع برق وجود دارد، افزود: از این تعداد، 30 تابلو هم اکنون در حال بازسازی است.
وی با بیان اینکه سیم کشی های شرکت توزیع نیروی برق در بازار تاریخی ارومیه استاندارد است، اظهار کرد: کسبه باید در سیم کشی های شخصی خود، بیشترین توجه را داشته باشند زیرا یک سهل انگاری می تواند حادثه آفرین باشد.
وی از هیات امنای بازار قدیمی ارومیه خواست تا نسبت به سیم کشی های غیراستاندار انجام شده در بازار حساس بوده و بازاریان را در استاندارد سازی این سیم کشی ها همدل و همراه کند.
مدیرعامل شرکت شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی از همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مجمع امور صنفی در استاندارد سازی سیم کشی های برق بازار قدیم ارومیه قدردانی کرد.
حسن بگلو همچنین در رابطه با آتش سوزی سال پیش رخ داده در این بازار، اظهار کرد: این آتش سوزی ربطی به سیم های برق نداشت و از ایزوگام سقف این بازار حاصل شده بود.
به گزارش ایرنا، بازار تاریخی ارومیه یادگاری از دوران صفویه است؛ این بازار شامل یکهزار و 200 باب مغازه با عملکردهای متفاوت و تعداد 7 تیمچه و سرای نسبتاً بزرگ، پنج حمام قدیمی و یک باب مسجد جامع با پنج هزار مترمربع مساحت و دیگر واحدهای مربوط به مشاغل گوناگون است که قدمت آنها به دوره‌های سلجوقی، صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه می‌رسد.
با توجه به اهمیت و ارزش معماری و تاریخی مجموعه، بعد از انجام مطالعات لازم در سال‌های 1358 و 1359 هجری شمسی اقداماتی برای ثبت بازار تاریخی ارومیه در ردیف آثار ملی کشور معمول شد و در سال 1362 شمسی به شماره 1639 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و از آن تاریخ تا حال مطابق ضوابط و برنامه‌های مصوب، فعالیت عمرانی و حفاظتی این بافت تاریخی انجام می‌شود.
3214/2093 ** خبرنگار: شاهین سپهراد ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.