رشید نقی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرستان دارای هشت هزار و 300 واحد روستایی است که 30 درصد این واحد ها مقاوم سازی شده و چهار هزار و 900 روستا نیز در برنامه زمانی هشت ساله مقاوم سازی می شوند.
وی ادامه داد: در سال جاری مقاوم سازی 330 واحد با اعتبار 59 میلیارد و 400 میلیون ریال مصوب شده بود که از این تعداد 179 واحد به بهره برداری رسیده است و مابقی نیز تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
وی اظهار کرد: مهمترین هدف تسهیلات اعطایی برای مقاوم سازی مسکن روستایی، ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله است و امیدواریم با توجه به این امر، روستانشینان همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه طرح هادی در 30 روستای نقده اجرایی شده است، افزود: طرح هادی روستایی از جمله اقدامات موثر دولت در توسعه و عمران زیربنایی روستاها و کاهش مهاجرت به شهرهاست که این طرح مهم با تلاش مسئولان مرتبط، در 30 روستای این شهرستان تهیه و اجرایی شده است.
رئیس بنیاد مسکن نقده با اشاره به اختصاص سه میلیارد و 980 میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح هادی در این شهرستان در سال های گذشته گفت: امسال هنوز اعتبار لازم برای اجرای این طرح ابلاغ نشده ولی آسفالت 60 هزار متر مربع از جاده های روستایی از جمله اقدامات مهم این طرح در سال جاری است که 30 درصد آن اجرایی شده است.
نقی زاده اظهار کرد: اجرای سنگ فرش و آسفالت، احداث پیاده راه و اصلاح شبکه معابر، احداث سیل بند، آماده سازی اراضی پیش بینی شده برای گسترش روستا و تکمیل شبکه دفع فاضلاب از اقداماتی است که در قالب طرح هادی در روستاها انجام می شود.
وی گفت: طرح هادی روستایی برای ساماندهی و اصلاح بافت موجود، نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از جمله مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، ساماندهی تاسیسات، تجهیزات عمومی روستایی اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، شهرستان نقده دارای 92 روستا است که 77 روستا بالای 20 خانوار هستند و 18 روستا زیر 20 هزار خانوار است که یک هزارو 193 خانوار با جمعیتی بالغ بر 36 هزارو 56 نفر در این روستاها زندگی می کنند.
طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می گیرد.
پایه چنین طرح هایی در کشور از سال 1362 و تحت عنوان، روان بخشی روستاها، در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد، و در سال های بعد به خصوص از سال 1366 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پی گیری شد .
براساس این گزارش تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی از جمله ، اهداف مورد نظر در طرحهای مذکور است.
8135/ 2093 ** خبر: شهین بیدادرس ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.