به گزارش ایرنا، محسن مجیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا باتاکید بر اینکه بیشترین صادرات محصولات پتروشیمی مهاباد به کشورهای ترکیه و چین است، افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 78 درصد افزایش یافته و با برنامه ریزی های مدون افزایش 100 درصدی تولید تا پایان سال قابل پیش بینی است.
مجیدی بیان کرد: مجموع تولید شرکت پتروشیمی مهاباد امسال تا ابتدای آذر سال جاری در حدود 158 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی است که حدود 13 درصد آن در بازارهای داخلی به فروش می رسد.
وی همچنین در خصوص تولید روزانه شرکت پتروشیمی مهاباد و ترانزیت محصولات آن، گفت: تولید روزانه این مجموعه 900 تن بوده و انتقال آنها به صورت روزانه نیازمند 45 تا 50 تریلر است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با اشاره به اشتغال غیرمستقیم این شرکت، اظهار کرد: یکی از اشتغال های پتروشیمی در بخش صنعت حمل و نقل اتفاق افتاده اما در ماه های اخیر تنها 20 تا 24 تریلی بار و محصولات این شرکت را حمل کرده و بقیه به علت کمبود تریلر روی زمین مانده است.
مجیدی افزود: روزانه برای 50 تریلر بار دائمی وجود دارد اما رانندگان غیربومی بیشتر از رانندگان محلی از این فرصت اشتغال استفاده می کنند.
مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب طرح ساخت خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یکهزار و ‎ 600 کیلومتر ساخته شده است و اتیلن که خوراک اصلی این پتروشیمی را تشکیل می دهد از عسلویه به این مجتمع منتقل و تزریق می شود.
در مسیر این خط انتقال، 6 واحد پتروشیمی در مناطق محرومی چون خرم آباد، کرمانشاه، مهاباد، میاندوآب و سنندج ساخته شده است و اتیلن مورد نیاز این واحدها از این خط لوله تامین می شود.
این طرح که عملیات اجرایی آن از سال 1388 شمسی آغاز شده و در سال 1394 شمسی به بهره برداری رسیده است، در زمینی به مساحت 185 هکتار در کیلومتر 15 جاده مهاباد ـ ارومیه ساخته شده است.
مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و 30 هزار تن بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.
مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع نیز سالانه حدود 324 هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از کاویان عسلویه به این مجتمع منتقل می شود.
این طرح پس از بهره برداری کامل و در بخش صنایع پائین دستی قادر خواهد بود تا چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم کند.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت در 125 کیلومتری جنوب ارومیه مرکز آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرس irnamahabad@ دریافت کنید.
3093 /3072
** خبرنگار: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.