جلیل جباری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اراضی در سایه تلاش های سه ساله مسئولان در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین تکلیف شد.
وی گفت: بازبینی کمیسیون ماده پنج این مجموعه از سه سال پیش کلید خورده و به همت استانداری آذربایجان غربی مصوبه قبلی آن لغو شده و بازبینی آن به یک تیم پژوهشی از دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه ارومیه سپرده شده بود.
وی افزود : پس از تشکیل جلسه های متعدد، طرح نهایی با رویکرد حفاظت از فضای سبز موجود با درختان کهنسال و حفاظت از بناهای تاریخی دوره پهلوی و اعطای حداکثر کاربری های عمومی در مقیاس شهری با رعایت ضوابط میراث فرهنگی به تایید مراجع استانی رسید و در نهایت در جلسه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه کرد: این اراضی در نقشه حاضر علاوه بر بخش های تجاری، خدماتی و مذهبی به بخش های گردشگری، تفریحی و پارک و همچنین باغ موزه و صنایع دستی تقسیم شده است.
جباری اظهار کرد : در این مصوبه به ضرورت رعایت ضوابط میراث فرهنگی و حفظ این مجموعه ی با ارزش تاریخی به عنوان بخشی از هویت شهر ارومیه تاکید شده است .
وی افزود: اگر تعاملات و همکاری های سازمان مرکزی،‌ استانداری، شهرداری ارومیه،‌ اداره کل راه و شهرسازی و نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و به ویژه دکتر بهادری نبود، بدون شک تلاش های این اداره کل در این زمینه بی ثمر می ماند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان با قدردانی از معاون میراث فرهنگی سازمان ادامه داد : برای حفظ کاربری و تهیه نقشه و تصویب آن سازمان مرکزی همکاری های خوبی با استان داشتند که باید از این اقدامات قدردانی کرد.
به گفته وی بدون شک وجود فضای باز در این ابعاد با بناهای تاریخی واقع در آن و ایجاد کاربری های فوق الذکر ظرفیت بزرگی برای شهروندان و گردشگران خواهد بود.
به گزارش ایرنا این اراضی و بناهای تاریخی آن که متعلق به دوره پهلوی است در سال 1393 هجری شمسی به شماره 31186 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
این مجموعه با مساحتی بالغ بر 70 هکتار در مرکز شهر و در حریم بلافصل بافت تاریخی ارومیه واقع شده است.
8135/ 3072
خبر: شهین بیدادرس انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.