مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان ماکو وابسته به پارک علم و فناوری آذربایجان غربی و با همکاری دانشگاه پیام نور مرکز ماکو، موفق به اخذ موافقت اصولی شد .

حسن حیدری، رئیس پارک علم و فناوری استان در گفتگو با ایسنا منطقه آذربایجان غربی از اخذ مجوز اصولی راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان ماکو خبر داد و افزود:با استمرار فعالیت های پارک علم و فناوری استان در توسعه مراکز رشد ووابسته به این پارک، می‌توان مسیرهای جدیدی برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در قالب شرکت های فناور و دانش بنیان در زمینه های مرتبط با پتانسیل ها و ظرفیت های شهرستان ها فراهم کرد و به توسعه اقتصاد استان و گسترش اشتغال دانش بنیان دست یافت .

حیدری با اشاره به ضرورت راه اندازی مرکز رشد با زمینه تجارت و بازرگانی در منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو، در خصوص توانمندی¬ و مزیت نسبی در موقعیت ژئواستراتژیک این منطقه با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو شامل ماکو، بازرگان، شوط و پلدشت به تنهایی 75% کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: این منطقه از موقعیت استثنایی در حمل و نقل و ترانزیت کالا به واسطه اتصال به بازارهای اروپا و آسیای میانه برخوردار است .

وی این منطقه را به عنوان شاهراه ارتباطی ترانزیت کالاهای کشورهای آسیای میانه و اروپا بعنوان مهترین شاخص تجارت جهانی مطرح و عنوان کرد: این منطقه از شمال به جمهوری ترکیه، از شرق با مرز آبی ارس به جمهوری خودمختار نخجوان محدود است .

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی ادامه داد: منطقه آزاد ماکو نه فقط با جمهوری¬های آذربایجان و ترکیه، بلکه با کشورهای ارمنستان و گرجستان نیز شریک می¬باشد، لذا منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو علاوه بر هم¬مرزی با ترکیه و نخجوان، همجوار با ارمنستان و منطقه قفقاز بوده و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب (رقیب کانال سوئز در خشکی) و نقطه اتصال آسیا و اروپا می¬باشد .

وی با بیان اینکه فاصله اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابزون در دریای سیاه، امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین و دریا است، اظهار داشت:  در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس به دلیل مسافت و صرفه¬های اقتصادی ناشی از مقیاس جای تردیدی باقی نمی¬گذارد که این منطقه اقتصادی¬ترین گلوگاه در رقابت با راه دریایی شرق و غرب در خشکی است .

پروفسور حیدری ابراز امیدواری کرد: مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان ماکو، محیط مشوقی را فراهم خواهد ساخت تا شرکت¬های نوپایی که بر پایه علم مدیریت بازار هستند، مستقل شده و رونق بگیرند و به شرکت¬ها و واحدهای صنعتی که به علت نداشتن دانش کافی در حوزه فعالیت مرکز پیوسته متحمل خساراتی می¬شوند و یا در آستانه غیرفعال شدن هستند، کمک نمایند .

وی افزود: مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان ماکو، جنبه¬های مختلف کسب وکار و کاربرد مهارت¬های علمی را در برنامه¬های طراحی شده خود مورد توجه قرار می¬دهد تا به شرکت¬ها در بقاء و رشد در طول زمان¬هایی که احتمال آسیب پذیری دارند، کمک نماید .

حیدری تربیت تجار و  شرکتهای بازاریاب حرفه¬ای؛ عقد قرارداد فروش و صادرات محصولات فناوری؛ ایجاد زیرساخت لازم برای حمایت از شرکت¬ها؛ ایجاد دو برند برای محصولات مشاغل خانگی و ایجاد دو شرکت فعال در زمینه جذب توریسم ازطریق IT را از اهداف این مرکز رشد در طول 5 سال اول شروع به کار خود عنوان کرد .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.