به گزارش ایرنا حسین علی بیگی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از سد چپرآباد اشنویه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طول تاج این سد 486 متر بوده و تاکنون 840 میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده است.
وی ادامه داد: برای بهره برداری کامل و انتقال آب این سد 830 میلیارد ریال دیگر نیاز است که حدود 570 میلیارد ریال آن در سال جاری مصوب شده است.
وی افزود: سد چپرآباد اشنویه خاکی و با هسته رسی است و برای تامین بخشی از آب دریاچه ارومیه و تامین آب شرب شهرهای نقده، اشنویه و نالوس به بهره برداری می رسد.
مدیر دفتر طرح های توسعه منابع آب آذربایجان غربی افزود: با بهره برداری از این سد سالانه 90 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال می یابد.
وی گفت: با احداث 22.5 کیلومتر کانال از سد جلدیان و سد سیلوه پیرانشهر آب به سد چپرآباد منتقل می شود و در مجموع 90 میلیون متر مکعب آب از راه این کانال به دریاچه ارومیه منتقل می شود.
علی بیگی با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای مرحله دوم این طرح، اظهار کرد: تامین آب اراضی و حق آبه 'کانی رش' به میزان یکهزار و 53 هکتار از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
وی همچنین با اشاره به مشکلات این طرح، گفت: یکی از اصلی ترین مشکلاتی که باعث عقب افتادن طرح سد چپر آباد شده، محدودیت مالی است و اگر این مشکل برطرف شود، سد اشنویه امسال به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایرنا، سد مخزنی اشنویه در جنوب آذربایجان غربی و در فاصله 65 کیلومتری ارومیه قرار دارد؛ حجم مخزن سد 46.4 میلیون مترمکعب بوده که فاز اول آن از سال1381 تا 1389 اجرا شده است و مرحله دوم آن از سال 1390 آغاز شده و تاکنون نیز ادامه یافته است.
شهرستان اشنویه با بیش از 70 هزار نفر جمعیت در آذربایجان غربی واقع است.
3093/3072
** خبرنگار: سارا معروفی ** تنظیم کننده: پیمان پاکزاد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.