قربانعلی سعادت روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: احیای دریاچه ارومیه دغدغه جدی دکتر روحانی بود که در ابتدای فعالیت دولت مورد توجه جدی قرار گرفت و با راه اندازی ستاد ویژه احیای دریاچه، برنامه ریزی ها به طرح های اجرایی تبدیل شد و روند اجرایی به خود گرفت.
وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین اقداماتی که دولت یازدهم در سال های اخبر در راستای احیای دریاچه ارومیه انجام داد، زمینه سازی برای همراهی مردم در اجرای طرح های احیایی به ویژه طرح های مشارکتی بود به طوری که در بسیاری موارد، کشاورزان به صورت داوطلبانه اقدام به چاه های آبیاری را به تعداد بسیار زیاد پر کردند.
وی اظهار کرد: با برنامه ریزی های دولت و همراهی کشاورزان، حجم وسیعی از زمین های کشاورزی آذربایجان غربی به آبیاری قطره ای مجهز شد.
وی با اشاره به اینکه چغندرقند از جمله اقلام آب بر بود که تا پیش از اجرای طرح های احیایی دریاچه ارومیه در 50 هزار هکتار زمین کشت و با راندمان کم یک میلیون و 300 هزار تن برداشت می شد، بیان کرد: در حال حاضر اراضی زیر کشت این محصول به 23 هزار هکتار رسیده و همان میزان برداشت نیز انجام می شود.
استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: این مسیر باید امسال و سال های آینده نیز با برنامه ریزی مدیران و همراهی مردم و کشاورزان ادامه یابد تا دریاچه به طور کامل احیا شود.
*** موانع سرمایه گذاری در آذربایجان غربی بسیار زیاد است/ در دولت یازدهم موانع زیادی از پیش رو برداشته شد
سعادت با اشاره به اینکه مشکل بیکاری در ابتدای فعالیت دولت یازدهم در کل کشور و به تبع آن آذربایجان غربی مطرح بود، ادامه داد: مهمترین مشکل در توسعه اشتغال، نبود زیرساخت ها بود که تلاش کردیم این زیرساخت ها در چهار سال گذشته فراهم کنیم.
وی گفت: از جمله زیرساخت های توسعه اشتغال، جذب سرمایه و استفاده از نقدینگی های بانکی است که در این راستا با وجود موانع بسیار زیاد از جمله احساس خطر کردن سرمایه گذاران و همراهی نکردن مدیران بانک ها، اقدامات بسیار خوبی انجام شد و با وجود هزینه 49 درصدی بانک ها نسبت به پیش بینی های صورت گرفته در حوزه رفع موانع تولید، حدود یک و نیم برابر پیش بینی ها واحد تولیدی به مدار تولید بازگشت.
وی افزود: حادثه هتل تارای مهاباد، دستگیری برخی افراد صاحب نام اقتصادی و سخنان انتقادی که نسبت به برجام انجام شد، از جمله مواردی بود که موجب فرار کردن تعداد زیادی از سرمایه گذاران از استان شد.
وی از پیش بینی اعطای تسهیلات 9 هزار میلیارد ریالی برای رفع موانع تولید 630 واحد تولیدی در استان تا پایان امسال خبر داد و اضافه کرد: یکی از مشکلات این طرح، نرخ بهره بالا و 18 درصدی است که امیدواریم بتوانیم آن را با ساز و کارهایی نظیر بهره گیری از کمک های فنی و اعتباری کاهش دهیم.
استاندار آذربایجان غربی یکی از مهمترین ابزارهای توسعه را جذب سرمایه گذاری خارجی دانست و از تکلیف 660 میلیون دلاری مجلس شورای اسلامی به استان در خصوص جذب این سرمایه ها خبر داد و بیان کرد: این میزان سرمایه گذاری باید در استان جذب شود و همه دستگاه های اجرایی و رسانه ها نیز باید در این خصوص نقش خود را ایفا کنند.
*** اعطای وام ازدواج به حدود 500 نفر، هر روز در آذربایجان غربی
سعادت با اشاره به اینکه بانک ها علاوه بر حوزه تولید، در حوزه های دیگر نیز برای اعطای تسهیلات همکاری لازم را نداشته اند، اضافه کرد: با برگزاری جلسات متعدد مدیران بانک ها را در استان مجاب کردیم که صف 13 هزار نفری وام ازدواج را در استان از بین ببرند که این امر نتایج بسیار خوبی در پی داشت.
وی اظهار کرد: از روی که دستور ویژه این امر در آذربایجان غربی صادر شده، روزانه آمار های لازم از بانک ها اخذ می شود که طبق آنها هر روز به حدود 500 نفر تسهیلات ازدواج اعطا می شود.
وی ادامه داد: با ادامه این روند امیدواریم در هفته های آینده شاهد از بین رفتن صف تسهیلات ازدواج در آذربایجان غربی باشیم.
*** در صورت نیاز در خدمت مردم آذربایجان غربی خواهم بود/ تغییر مدیران نشان دادن چراغ سبز برای ابقا نیست
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه تاکنون از هیچ خدمتی شانه خالی نکرده ام، گفت: در صورتی که مدیران ارشد کشوری صلاح بدانند، کار خود را ادامه می دهم.
سعادت افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون از هیچ سمتی استعفا نداده ام و در مسئولیت های مختلف در راستای خدمت به نظام تمام توان خود را به کار گرفته ام.
وی در خصوص تغییرات مدیریتی چند روزه گذشته در زیرمجموعه وزارت کشور در استان اظهار کرد: تغییر مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری به خاطر ایراد قانونی در دوشغله بودن آقای عطاپور و تغییر فرماندار سلماس نیز به علت مشکلات ایجاد شده در خصوص برداشتن مجسمه فردوسی از میدانی به همین نام در این شهر بود.
وی تاکید کرد: مدیران دولت یازدهم موظف به تعامل، همدلی و رعایت اعتدال در زیرمجموعه فعالیتی خود هستند و هرگونه تندروی در این دولت جایی ندارد.
وی بیان کرد: از ظرفیت آقای عطاپور در مشاورت فرهنگی اجتماعی بهره می بریم و کارهای نیمه تمام در دفتر فرهنگی اجتماعی در این حوزه ادامه می یابد.
استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: فرماندار برکنار شده پیرانشهر نیز مشکلات مالی که در برخی محافل بیان می شود، ندارد و همه اینها در حد اتهام زنی است.
*** اقدامات دولت یازدهم در خدمت به مرزنشینان زیرساختی و توسعه گرایانه بود
وی با اشاره به اینکه مزایای بسیار خوبی در سال های اخیر برای مرزنشینان ارائه شده است، اضافه کرد: یکی از این تسهیلات، اعطای مزایای فروش سوخت به مرزنشینان است که در اشنویه، پیرانشهر و سردشت اجرایی شده و در صدد هستیم در شهرستان های مرزی شمال و مرکز استان نیز اجرایی کنیم.
وی اظهار کرد: در قالب این طرح درآمد فروش سوخت به خانوارهای مرزنشین پرداخت می شود.
وی بیان کرد: علاوه بر آن تدابیری اندیشیده شده تا افرادی که در نوار مرزی قرار دارند، بتوانند صادرات و واردات کالا داشته باشند و از مزیت های آن از جمله معافیت های گمرکی بهره مند شوند که با اجرای این طرح مشکل فعالیت کوله بران نیز حل می شود.
استاندار آذربایجان غربی از اعطای تسهیلات قابل توجه برای تولید در مناطق مرزی توسط دولت خبر داد و گفت: بهره بانکی صفر تا چهار درصد برای تسهیلات اعطایی بخشی از این تسهیلات است تا سرمایه گذاران راغب شوند در مناطق مرزی کشور و آذربایجان غربی سرمایه گذاری کنند.
سعادت منطقه آزاد ماکو را ظرفیتی بی نظیر برای توسعه مناطق مرزی در شمال آذربایجان غربی ارزیابی کرد و افزود: در این منطقه زیرساخت های بسیار خوبی طراحی شده و طرح های قابل توجه کشت و صنعت را می توان با زیرساخت های موجود در این منطقه راه اندازی کرد.
*** خط دوم انتقال آب زرینه رود به تبریز باید متوقف شود
وی با اشاره به اینکه اعتراض خود را به موضوع اجرای خط دوم انتقال آب از زرینه رود به تبریز ارائه کرده ایم، اظهار کرد: در حال حاضر احداث این خط متوقف شده و به نظر ما تخلفاتی در وزارت نیرو در این خصوص انجام یافته که قابل پیگیری است.
2093/** خبرنگار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.