سلدا سپهراد روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این پویش برای نخستین بار و به همت کانون سلامتی و رفتار دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی راه اندازی شده است، افزود: دانشجویان علوم پزشکی ارومیه در چهار نقطه خیابان استادان، امام، پنجراه و خیام به وسیله بروشور و مشاوره چهره به چهره، اطلاعاتی را درباره هپاتیت در اختیار مردم قرار دادند.
وی با اشاره به اینکه شعار ما 'ریشه کنی بیماری هپاتیت' است، ادامه داد: برای تحقق ریشه کنی این بیماری آگاهی عمومی نسبت به این بیماری باید افزایش یابد تا ضمن جلوگیری از انتقال آن، موارد مبتلا به این بیماری (که اکثرا بی علامت و ناشناخته است) شناسایی و نسبت به درمان آنان اقدام شود.
سپهراد اظهار کرد: با افزایش آگاهی عمومی نسبت به این بیماری از انتقال آن بین افراد جلوگیری می شود و امیدواریم کشور ما نیز همگام با سایر نقاط دنیا به هدف ریشه کنی این بیماری خطرناک تا سال 2030 دست یابد و این موفقیت بزرگ را جشن بگیرد.
وی به انجام آزمایش رایگان هپاتیت اشاره کرد و گفت: افرادی که مشکوک به بیماری هستند و نیاز به انجام آزمایش هپاتیت دارند به صورت رایگان می توانند آزمایش دهند و از نظر ابتلا به هپاتیت بررسی شوند.
به گزارش ایرنا هپاتیت به معنی التهاب کبد است و عوامل زیادی منجر به این بیماری می شود؛ یکی از مهم ترین علل ایجاد اختلال در کبد ویروس هپاتیت است که انواع مختلف دارد.
با توجه به اهمیت این بیماری و میزان مرگ و میر ناشی از آن، سازمان جهانی بهداشت (WHO) از سال گذشته هدف ریشه‌ کنی این ویروس های خطرناک را تا سال 2030 میلادی ( سال 1410 ) بنا نهاد و شعار 'بدون هپاتیت' (NOhep) را برای این حرکت مهم در نظر گرفت.
شبکه هپاتیت ایران همگام با سایر نقاط جهان و به مناسبت روز جهانی هپاتیت (6 مرداد) اقدام به برگزاری پویش دانشجویی اطلاع رسانی هپاتیت کرده است؛ در برگزاری این پویش اطلاع رسانی، دانشگاه های علوم پزشکی و تعدادی از نهادهای دانشجویی این مجموعه را همراهی می‌ کنند.
این آزمایش ها به مناسبت روز جهانی هپاتیت در شهرهای تهران، ارومیه، کاشان، اراک، لنگرود، رشت، شیراز، قزوین، اصفهان، گرگان، بوشهر، بابل، همدان، قم، مشهد، کرج، سمنان، بیرجند و زاهدان صورت می گیرد.
8135/ 3072
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.