نژاد جهانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکل جدی گاز رسانی و ضریب نفوذ آن در شهرستان اظهار کرد: پیش از این تنها هفت روستا با ضریب نفوذ سه درصد از نعمت گاز برخوردار بودند.
وی بیان کرد: طرح های گاز رسانی به شهر میرآباد، نلاس و روستاهای اقماری با آغاز سال 1396 روند اجرایی آن تسریع شد که هم اکنون با اعتبار 500 میلیارد ریال در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه کارگاه های این طرح در سه جبهه مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: امیدواریم در هفته دولت بخش جدی و بزرگ این طرح افتتاح شود با اتمام آن بهره مندی خانوار روستایی به 22 درصد می رسد.
جهانی با تشکر از اولین سفر اولویت دار مدیرعامل شرکت گاز استان به سردشت، بیان کرد: پیش جلسه ای که در این خصوص در فرمانداری برگزار شد و راهکارها، پیشنهادها و دغدغه های شهرستان منعکس و در نهایت نظر بر تعیین پیمانکار و آغاز طرح در 2 محور مهم روستایی مصوب شد که در کمتر از 2 ماه دیگر وارد فاز اجرایی می شود.
وی اظهار کرد: یکی از این طرح ها در محور کولسه با 11 روستای، خانه خل علیا و سفلی، دشتی، زیرمرگ، فقه خدریان، کانی بید، کولسه علیا و سفلی، گولینه بزرگ، نیوکردار و یاسین آباد را شامل می شود که بیش از 457 خانوار را زیر پوشش قرار می دهد.
وی ادامه داد: طرح دیگر در محور بیوران و در دهستان بریاجی با هفت روستای نشکولان، باوه، کانی رش، میرشیخ حیدر، کوربناو، بیوران سفلی و علیا است که این محور نیز در افزایش ضریب نفوذ گاز روستایی و همچنین خدمات رسانی در آینده به محورهای آنتنی و روستاهای دوروبر بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود که 766 خانوار را زیر پوشش خواهد گرفت و میزان درصد بهره مند خانوار روستایی را به 46 درصد می رساند.
فرماندار سردشت از اجرای طرح گازرسانی به هشت محور روستایی دیگر که به احتمال زیاد تعهدات و گازرسانی آنها به سال 97 موکول شود خبر داد و گفت: در کنار طرح های عملیاتی و تعریف شده امسال، هشت محور عباس آباد، ساوان، زوران، شیوه میر، نیزه سفلی، سیسیر، ملاشیخ و همچنین زمزیران را به توافق رسیدیم که در صورت امکان به فراخوان گذاشته می شود اما به طور قطع امسال کار اداری و طراحی آن به اتمام می رسد.
به گفته وی، با احتساب اتمام پروژه ها در پایان سال 97 پوشش خانوار روستایی شهرستان سردشت به 66 درصد خواهد رسید.
جهانی همچنین افزود: به دلیل اقلیم سرد و کوهستانی شهرستان و اینکه در انتهای خطوط گاز کشور هستیم در زمستان ها افت فشار را در سردشت تجربه می کنیم.
وی از انتقال خط جدید گاز از مسیر بوکان به سردشت خبر داد و گفت: شبکه گاز سردشت در حال حاضر از مسیر استان کردستان به بانه و سردشت است که با انتقال یک خط دیگر از مسیر بوکان به خلیفان و سردشت وضع گازرسانی به شهرستان بهبود خواهد یافت.
فرماندار سردشت اظهار کرد: انتقال خط جدید گاز از مسیر بوکان به سردشت می تواند در مدیریت افت فشار گاز و پدافند غیرعامل و همچنین شرایط بحرانی تاثیرگذار باشد و همچنین شهرستان را در زمینه تامین پایدار، مستمر و بدون قطع گاز کمک کند.
نژاد جهانی با اشاره به جلسه برگزار شده در محل طرح سد سردشت گفت: مسئولان سد و مدیران گاز استان بر مواردی در رابطه با بخشی از خط انتقال گاز که از اطراف پل فلزی سابق بریسو عبور می کرد گفت و گو کردند و در آن تعهدات لازم از طرف مجری سد راجع به الزامات فنی و اطمینان از خط انتقالی داده شد.
وی همچنین در رابطه با حفره های بدون گاز و پوشش صد در صدی گاز در شهرهای ربط و سردشت اظهار کرد: در این شهرها به صورت جدی حفره های بدون گاز وجود ندارد اما به دلیل مسائل قانونی ناشی از حاشیه نشینی و همچنین تعیین تکلیف نشدن پرونده پروانه های ساختمانی و کمیسیون های ماده 100 شهرداری مشکلاتی وجود دارد.
جهانی ادامه داد: در جریان تدوین طرح تفصیلی، تکلیف کاربری این زمین ها مشخص می شود و می توان گفت از نظر بستر تاسیسات گاز هیچ مشکلی برای پوشش صد درصدی وجود نخواهد داشت.
بر اساس گزارش ایرنا، تعداد انشعابات گاز در سردشت و شهرک صنعتی 19 هزار و 573 واحد است.
برای هر انشعاب بیشتر از 6 میلیون و 500 هزار تومان هزینه صرف می شود.
گازرسانی به روستاها یکی از برنامه های راهبردی توسعه روستایی است که می تواند بسترهای لازم را برای رشد و شکوفایی و توسعه پایدار مناطق روستایی ایجاد کند.
گازرسانی به منطقه بیوران یکی از مهمترین طرح های تعریف شده در سفر مدیرکل گاز استان به سردشت است که می تواند علاوه بر اهمیت ذاتی خود، حوزه های دیگر را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بهبود و ارتقای وضع اقتصادی و اجتماعی منطقه شود.
از اهم مزایایی گازرسانی به منطقه بیوران و کولسه با توجه به شرایط جنگلی و کوهستانی آن کاهش هزینه های ناشی از مصرف سوخت، حفاظت از جنگل ها و مراتع و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است.
شهرستان سردشت با جمعیت 120 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
7562/3093**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.