صلاح الدین حقگویی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: امسال از آغاز خرید تضمینی دانه روغنی کلزا توسط مراکز خرید دولتی در این شهرستان تاکنون، 321 تن کلزا از تولیدکنندگان کلزا کار بوکان خریداری شده است.
وی ادامه داد: در مدت مشابه سال گذشته 26 تن کلزا در شهرستان خریداری شده بود که این رقم به علت افزایش قابل توجه سطح زیرکشت آن از رشد بسیار مطلوبی برخوردار شده است.
حقگویی با بیان اینکه در سال زراعی جاری 214 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت کلزا قرار گرفت، گفت: بر اثر شدت سرما در زمستان سال گذشته 74 هکتار از اراضی زیر کشت دچار سرمازدگی شد و 140 هکتار قابلیت کشت و برداشت کلزا را داشت.
وی اضافه کرد: بر این اساس امسال برای حمایت از کلزا کاران شهرستان بوکان یک تن و 609 کیلو گرم بذر همراه با 11 دستگاه ردیفکار کشت کلزا با تعرفه دولتی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
مدیر جهاد کشاورزی بوکان با بیان اینکه کلیه اراضی زیر کشت کلزا توسط دولت بیمه رایگان شده اند، اظهار کرد: محصولات تولیدی کلزا در شهرستان بوکان به صورت تضمینی و هر کیلو به ارزش 27 هزار و 830 ریال از کشاورزان و توسط اداره تعاون روستایی خریداری شده است.
حقگویی همچنین از توسعه کشت کلزا و دانه های روغنی به عنوان یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری یاد کرد و افزود: از کشاورزان کلزا کار توسط دولت حمایت جدی می شود و این موضوع باعث شده که اراضی زیر کشت کلزا بیمه رایگان شوند تا کشاورزان دچار خسارت و ضرر و زیان نشوند.
به گزارش ایرنا، کلزا (Brassica napus) یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدل و دارای طیف وسیعی از سازگاری اقلیمی است.
دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوسته است.
شهرستان بوکان با 110 هزار هکتار اراضی قابل کشت از قطب های مهم کشاورزی استان آذربایجان غربی بوده و به علت تولید بیشترین میزان گندم در استان به انبار غله لقب گرفته است.
امسال بیشترین سطح زیر کشت این محصول به ترتیب مربوط به شهرستان های پلدشت و خوی در شمال استان آذربایجان غربی بوده و بقیه نیز در شهرستان های نقده، بوکان، میاندوآب، شاهین دژ و مهاباد در جنوب این استان است.
بوکان با 251 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و 184 کیلومتری مرکز استان قرار دارد.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
7510/3093**خبرنگار: محمد ادیب**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.