کتایون نجفی زاده روز دوشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی پیوند عضو کشور در ارومیه در گفت و گو با ایرنا افزود: سالانه حدود 2 هزار و 500 نفر در کشور شرایط اهدای عضو می یابند که تنها یک سوم از این تعداد، عضو خود را اهدا می کنند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که روزانه هفت تا 10 نفر و سالانه حدود سه هزار نفر بر اثر نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند.
وی با اشاره به رشد قابل توجه فرهنگ اهدای عضو در کشور اظهار کرد: این روند از سال 84 تاکنون بسیار رضایت بخش بوده به طوری که از سهم پنج درصدی رضایت خانواده ها برای پیوند اعضای مرگ مغزی به رضایت 70 درصدی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تنها یک درصد مرگ های اتفاق افتاده در کشور را مرگ های مغزی تشکیل می دهند که در بسیاری از این افراد نیز خانواده ها اجازه انجام پیوند را نمی دهند.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: این فرهنگ باید نهادینه شود که مرگ مغزی به معنای مرگ کامل افراد اس و فرد مرگ مغزی شده، فردی است که تنها قلبش می تپد و امکان بازگشت وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، سالانه حدود 300 هزار نفر در کشور فوت می کنند که از این تعداد، کمتر از یک درصد فوت با مرگ مغزی است.
در مرگ های مغزی امکان بازگشت وجود ندارد و می توان با رضایت خانواده افراد، قلب، کلیه ها، کبد و چندین عضو دیگر حتی در برخی موارد قرنیه چشم افراد را اهدا کرد و موجب بهبود وضعیت بسیاری از بیماران و رهایی آنها از مرگ حتمی شد.
8173/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.