'نژاد جهانی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل تامین آب در این شهر کردستان عراق از طریق کنسولگری ایران در اربیل به مسئولان استانی و بنده اطلاع داده شد.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان عراق نسبت به حقوق قانونی ایران در سدسازی بر اساس معاهده ها و کنوانسیون های بین المللی معترف هستند، ادامه داد: سد سردشت بر اساس قوانین بین المللی احداث و آبگیری شده است اما در کنار آن مسئولان کشورمان بر تامین آب شرب و کشاورزی اقلیم کردستان اهتمام جدی دارند.
وی در رابطه با وعده مسئولان نظام مبنی بر رفع اضطراری مشکل آب شرب شهر ' قلعه دیزه ' در کردستان عراق گفت: جمهوری اسلامی همواره به صورت اخلاق مدارانه با قضایای انسانی برخورد کرده و با رهاسازی آب این سد به وعده چند هفته گذشته خود جامه عمل پوشانده است.
وی خطاب به کسانی که در داخل و خارج از کشور از آبگیری این سد سوء تعبیر کردند، گفت: برخی ها این مسئله را سیاسی جلوه دادند اما آبگیری سد سردشت یک موضوع فنی بوده است.
وی با تاکید بر اینکه هیچ نیت سیاسی در پشت این موضوع وجود ندارد، افزود: مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی به اندازه مسئولان اقلیم کردستان عراق به موضوعات انسانی داخلی و آن سوی مرز اهمیت می دهند.
وی اظهار کرد: احداث و آبگیری این سد نه تنها برای ساکنان شهرهای مرزی اقلیم کردستان عراق تهدید به شمار نمی رود بلکه در تضمین حداقل آب مورد نیاز آنان یک فرصت بی بدیل است.
وی افزود: بر اساس الزامات فنی، آبگیری سد سردشت هم اکنون در شرایط آزمایش و تغییرات قرار دارد و در یک بازه 45 روزه به ثبات نسبی می رسد.
به گزارش ایرنا، آورد سالیانه رودخانه مرزی زاب حدود یک میلیارد مترمکعب بوده و حجم بدنه سد سردشت که برخی ها به آن سد کولسه می گویند، حدود سه هزار و 200 مترمکعب است.
سد سردشت در اول تیر سال جاری با حضور وزیر نیرو آبگیری شده است؛ سردشت با 120 هزار نفر جمعیت در جنوبی ترین نقطه آذربایجان غربی و در مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان قرار دارد.
3093/3072
** خبرنگار: پیمان پاکزاد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.