ملا عبدالقادر بیضاوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آنچه سال 60 در سردشت اتفاق افتاد نه یک حادثه بلکه جنایت بزرگ بشری بود.
وی ادامه داد: 30 سال از روزی که گاز خردل و بمب های شیمیایی بر سر زنان و کودکان و مردم بی دفاع این شهرستان فرود آمد، می گذرد اما همچنان تبعات تلخ این جنایت جسم و روح مردم سردشت را عذاب می دهد.
وی افزود: مجامع بین المللی سال هاست که سکوت اختیار کرده اند و هرگز برای درمان کودکان و زنانی که قربانی این جنایت شده اند، قدمی برنداشته اند.
وی اظهار کرد: هنوز آثار شوم این جنایت هولناک جسم مردم را آزرده می کند و جانبازان شیمیایی به جا مانده از این دوران دردهای زیادی را تحمل می کنند.
ملابیضاوی با بیان اینکه کودکان جانبازان شیمیایی نیز به عوارض ناشی از بمب های شیمیایی مبتلا شده اند، گفت: بیشتر کودکان جانبازان شیمیایی مبتلا به عوارض بمب های شیمیایی می شوند.
امام جمعه اهل سنت ارومیه اضافه کرد: پس از گذشت 30 سال هنوز مجامع بین المللی دولت هایی را که ایران را آماج بمب های شیمیایی قرار دادند، محاکمه نکرده اند و تنها شعار حقوق بشر سر می دهند.
وی به ضرورت بازگویی و تبیین ابعاد مختلف این جنایت وحشتناک توسط رسانه ها اشاره کرد و افزود: رسانه ملی باید با تبیین و شفاف سازی و بیان واقعیات پنهان این جنایت، ذهن مردم جهان را با این جنایت بزرگ آشنا کند و پرده از چهره پلید غرب بردارد.
وی اضافه کرد: دنیا باید بداند مدعیان دروغین حقوق بشر همان ها که ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده و بیانیه های مختلف علیه ایران صادر می کنند، در جنگ هشت ساله وحشیانه ترین جنایت ها را علیه ایران انجام دادند.
امام جمعه اهل سنت ارومیه افزود: سردشت گواه روشنی بر دروغگویی و اسلام ستیزی استکبار جهانی است و این شهر و قربانیان مظلوم آن هرگز از حافظه تاریخ پاک نخواهند شد.
به گزارش ایرنا شهر مرزی سردشت در آذربایجان غربی در هفتم تیر 1366 از سوی هواپیماهای رژیم بعثی عراق بمباران شیمیایی شد و بدین ترتیب این شهر به عنوان نخستین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان شناخته شد.
تعداد کثیری از مصدومان شیمیایی این شهر هنوز هم با دردهای این فاجعه دست و پنجه نرم می کنند و برخی از مصدومان نیز پس از 29 سال در انتظار اعلام کمیسیون های پزشکی و تشخیص درجه جانبازی شیمیایی خود هستند.
رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب های شیمیایی گاز خردل چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه 119 نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.
هر ساله به یاد قربانیان بمباران شیمیایی یادواره شهدای شیمیایی سردشت در این شهرستان 111 هزار نفری برگزار می شود و جمعی از مسئولان کشوری و استانی نیز در این روز و در این یادواره شرکت می کنند یا پیام تسلیت برای مردم این شهر جنگ زده می فرستند.
امسال نیز مردم رنجور از آثار سلاح شیمیایی با حضور خود دردهای بی پایان خود را فریاد زدند تا وجدان های خفته و داعیان حقوق بشر و انسانیت از خواب غفلت بیدار شوند و از حمایت و پشتیبانی از جنگ طلبان دست بردارند.
8135/ 3072
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.