مجتبی قهرمان رضائیه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد، سهم مردان 97 درصد و سهم زنان تنها سه درصد است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان ارومیه سهم 55 درصدی در اهدای خون شب های قدر امسال داشته است، اضافه کرد: مردم مرکز استان همزمان با شب های قدر امسال یک هزار و 92 واحد خون به بانک خون استان اهدا کرده اند.
وی با اشاره به اینکه همچون گذشته بانوان سهم ناچیزی در اهدای خون در استان داشته اند، اظهار کرد: بانوان برای ترویج فرهنگ اهدای خون در خانواده و جامعه، نقش موثرتری نسبت به مردان دارند و به عنوان یکی از گروه های کم خطر جامعه می توانند به طور مداوم خون اهدا کنند.
وی افزود: نیاز به خون و فرآورده های خونی در حال افزایش است و با توجه به شعار امسال روز جهانی اهداکنندگان خون /نیاز به خون همیشگی است، اهداکننده مستمر بمان/ باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.
وی گفت: این اداره قادر است در صورت لزوم تحت شبکه خون رسانی کشور و طبق سیاست های سازمان انتقال خون ایران برخی از نیازهای فوری استان های همجوار را نیز مرتفع سازد.
مدیرکل انتقال خون آذربایجان غربی به تجهیز بخش آفرزیس انتقال خون آذربایجان غربی به دستگاه های پلاکت فرزیس اشاره کرد و افزود: با توجه به ابداع روش های درمانی جدید و افزایش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان خون و بیماری های خونی دیگر، روز به روز بر تعداد افراد نیازمند به تزریق پلاکت افزوده می شود.
وی اضافه کرد: با استفاده از دستگاه های موجود این امکان وجود دارد تا اجزای خون را به طور اختصاصی تر از فرد اهداکنندگان جدا کرده و با کیفیت و اثربخشی بالاتری در اختیار بیماران قرار دهیم.
قهرمان رضائیه ادامه داد: از دیگر خدمات انتقال خون استان می توان به ارائه کیسه های فیلتردار برای بیماران تالاسمی، کیسه خون اطفال برای بخش های کودکان و نوزادان و خون اشعه دیده اشاره کرد.
وی گفت: راه اندازی دستگاه 'آفرزیس+MCS' جهت جداسازی پلاسما، پلاکت و سلول های پیش نیاز خونی، راه اندازی دستگاه های پلاسما فرزیس تولیدی و آغاز به کار تولید فرآورده پلاسما در این اداره کل اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، علاوه بر اداره کل انتقال خون آذربایجان غربی پنج پایگاه اهدای خون ثابت در شهرستان های خوی، میاندوآب، سلماس، نقده و مهاباد در طول سال به خون گیری اقدام می کنند.
به گزارش ایرنا در آذربایجان غربی سالانه بیش از 70 هزار واحد خونی اهدا می شود.
اهدای خون یک نیاز دائمی است زیرا زندگی بیماران تالاسمی، سرطانی، دیالیزی و تصادفی در گرو دریافت مداوم خون و فرآورده های آن است.
طبق استفتائات و فتوای مراجع عظام، اهدای خون روزه را باطل نمی کند و روزه داران می توانند با میل کردن سحری مناسب و نوشیدن مایعات کافی در ساعات اولیه صبح برای اهدای خون مراجعه کنند.
7129/2093 ** خبرنگار: توحید محمودپور** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.