معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال زراعی جاری، 361 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر گشت گندم رفته است و این استان رتبه ششم کشوری را در زمینه تولید این محصول به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، عبداله فتح اله زاده در جلسه خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان، با بیان این مطلب افزود: در سال زراعی جاری 94 هزار هکتار از اراضی به کشت گندم آبی و 268 هزار هکتار از اراضی به کشت گندم دیم اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه بانک کشاورزی امسال هم مسئولیت پرداخت هزینه خرید تضمینی گندم را بر عهده خواهد داشت، اظهار کرد: در سال زراعی گذشته 805 میلیارد تومان توسط این بانک به گندم کاران استان پرداخت شد.

فتح اله زاده با اعلام اینکه آذربایجان غربی با تولید 740 هزار تن گندم در سال زراعی گذشته، رتبه 6 کشوری را به خود اختصاص داده بود، گفت: 635 هزار تن از تولیدات استان توسط مراکز غله و خدمات بازرگانی و سازمان تعاون روستایی خریداری شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته شرکت غله و خدمات بازرگانی با 26 مرکز خرید و سازمان تعاون روستایی با 107 مرکز خرید در امر خرید تضمینی گندم فعالیت داشتند.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری خسارت های زیادی بر اثر بلایای طبیعی به محصول گندم استان وارد شده است، ادامه داد: با این حال به اذعان کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، آذربایجان غربی نسبت به استان های کرمانشاه، زنجان، آذربایجان شرقی و کردستان وضع بهتری دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال زراعی 96-95 نسبت به سال زراعی گذشته شاهد افزایش 5 درصدی سطح زیر کشت بودیم، اظهار کرد: با این حال پیش بینی می شود با وجود خسارت های وارد شده به این محصول در اثر سرمای زمستان، تنش خشکی، سیل و سایر شرایط اقلیمی نامناسب، شاهد افت گندم برداشتی نسبت به سال زراعی گذشته باشیم.

جمشید دارا با اعلام اینکه متوسط بارندگی ها در فصل پاییز نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته پایین بود، گفت: انتظار داشتیم در فصل بهار شاهد افزایش بارندگی ها باشیم اما تنها در فروردین ماه این موضوع محقق شد و به این ترتیب، گندم کشت شده دیم میزان رطوبت پایینی جذب کرده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود حدود 340 هزار تن تولید گندم در مزارع آبی و حدود 200 هزار تن تولید گندم در مزارع دیم را در سال زراعی جاری شاهد باشیم.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.