احد هوشمند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش ماندگاری آنچه به زبان هنر بیان می شود، افزود: رسالت هنری هنرمندان اقتضا می کند که با زبان هنر در قالب های فیلم، عکس، تئاتر و نوشتار ادبی / داستان، شعر/ بتوانند در زمینه های امر به معروف و نهی از منکر قدم بردارند.
وی اضافه کرد: چون ذات هنر با زیبایی آمیخته شده است و انسان نیز تحت تاثیر زیبایی قرار می گیرد، انتقال پیام از این طریق برای مخاطبان جذابیت بیشتری به دنبال می آورد.
وی با تاکید بر اینکه آموزه های قرآنی به شکل داستان، درس های بزرگی به مخاطبان داده است، بیان کرد: شخصیت قهرمانان داستان های قرآنی همواره در خاطره ها نقش می بندد و ما با عبرت گیری از این داستان ها به سرانجام کارهای آنان فکر می کنیم.
وی با بیان اینکه در داستان نویسی های کنونی نیز قهرمانان می توانند نقش آفرینان خوبی برای انتقال مفاهیم باشند، ادامه داد: اگر بتوانیم این قهرمانان را که با فرهنگ ایرانی اسلامی پیوند یافته اند در قالب داستان از همان ابتدای کودکی در اندیشه های فرزندانمان نهادینه کنیم و این شخصیت های داستانی به طور مستقیم و غیر مستقیم پیام های امر به معروف و نهی از منکر را برای خوانندگان انتقال دهند، بدون شک تاثیرگذاری خوبی را شاهد خواهیم بود.
سرپرست حوزه هنری آذربایجان غربی یکی از بهترین شیوه های ارتباط و انتقال پیام را تصویر عنوان کرد و گفت: استفاده از فیلم های 100 ثانیه ای که بتواند در کمترین زمان ممکن بیشترین پیام را منتقل کند، از شیوه های تاثیرگذار در این امر است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه هنری استان از سال 87 تا پایان سال 93 شمسی بیش از 100 فیلم کوتاه در موضوعات مختلف ساخته شد، افزود: فقط 2 فیلم 100 ثانیه ای در سال 95 توسط این نهاد تولید شده اما امیدواریم تا در سال جاری روند رو به رشدی را شاهد باشیم.
به گفته وی در حال حاضر با توجه به بالا رفتن هزینه ها، فیلم سازان کمتر به این امر مبادرت می کنند به طوری که هنرمندان فیلم ساز خوب استانی متاسفانه با توجه به هزینه های بالای ساخت فیلم به شدت کم کار شده یا به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند.
هوشمند با اشاره به اینکه پیام هایی که به زبان تصویر و فیلم نشان داده می شود، گیرایی بیشتر و اثرگذاری بالاتری دارد، افزود: مفهومی که با یک عکس، طراحی، فیلم و پویانمایی کوتاه و زیبا قابل ارائه است، شاید در نوشتار اینگونه نباشد.
وی با اشاره به اینکه هنرمند نیز دغدغه های ذاتی خودش از جمله مشکلات معیشتی را داراست و گاهی برای گذران زندگی به سفارش پذیری اقدام می کند، اظهار کرد: این وظیفه دستگاه های متولی فرهنگی است که به سراغ هنرمند بروند و دغدغه های جانبی هنر را که به ذات هنر آسیب وارد می کند را کاهش دهند.
وی افزود: هنرمند اگر ببیند آنچه را که خلق می کند در بیرون از فضای کاری و هنری خودش خریدار دارد و اثر و هنر او دیده می شود، بدون شک توان او در تولید آثار هنری افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: وقتی جایگاهی برای ارائه آثار هنری وجود ندارد و از طرفی خلق این آثار نیازمند هزینه و زمان بوده و تامین آن از هنرمند سخت و گاهی غیر ممکن است، چطور انتظار می رود که هنرمند به تنهایی بتواند وارد مقوله امر به معروف و نهی از منکر شود؟
سرپرست حوزه هنری آذربایجان غربی بیان کرد: آذربایجان غربی به لحاظ داشتن هنرمندان توانا در سطح مطلوبی قرار دارد ولی متاسفانه توجه به این مقوله در استان بسیار پایین است.
هوشمند افزود: باید از ظرفیت تصویرگری، طنز و فیلم سازی نیز در راستای ترویج مفاهیم فرهنگی و دینی و از جمله امر به معروف و نهی از منکر استفاده کرد.
به گزارش ایرنا آیات متعددی درباره اهمیت عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر در قرآن وجود دارد و این کتاب الهی را می توان مجموعه‌ای از امر به معروف‌ها و نهی از منکرها دانست.
جایگاه این 2 واجب دینی در اسلام تا جایی است که امام حسین (ع) هدف اصلی قیام خویش را امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه می داند و امام باقر (ع) انجام واجبات، عدالت اجتماعی، سازندگی، استواری نظام و امنیت را بخشی از نتایج این اصل دینی برشمرده است.
به همین دلیل است که امر به معروف و نهی از منکر به یکی از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی هم تبدیل شده است؛ در اصل هشتم قانون اساسی آمده است که 'در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت'.
7129/3072
** خبرنگار: توحید محمودپور** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.