با شروع فصل بهار شهر های  آذربایجان غربی حال و هوای خاصی به خود میگیرد، اگر به دشتها و باغات و دامنه کوههای چالدران سفر کنید، گلهای رنگارنگ، طبیعت بکر و متنوع و استشمام عطر و بوی گلها و گیاهان میزبانی شمارا بر عهده خواهند گرفت؛ با شنیدن آواز عاشقانه و دلنواز پرندگان و زمزمه گوشنواز چشمه ساران مست و مدهوش خواهید شد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، قصد داریم در این قسمت به گیاهی اشاره کنیم که محبوبیت خاصی بعد از قارچ دونبالان در خارج کشور دارد و البته در داخل کشور نیز خواهان زیادی به خود جذب کرده است.

گیاه جاشیر گیاهی با خواص درمان بیماری‌های کلیوی و بازکننده مجاری ادراری است که مصرف دارویی آن باید با تجویز و زیر نظر پزشک صورت گیرد .

جاشیر (جوشیر یا چاشور) با نام علمی « Prangos ferulaceae » گیاهی است پایا از خانواده چتریان و جوشیر صمغی که از گیاهی به همین نام گرفته می‌شود.

این گیاه بسیار مقوی و با ارزش بوده؛ به طوری که وجه تسمیه گیاه به کیفیت بالای غذایی آن در مقایسه با شیر اشاره دارد.

چالشیر چه نوع ویژگی ظاهری دارد؟

گیاهی  خود رو و ساقه دار و دارای برگهای ریز و سبز و سوزنی مانند گیاه شوید  که تقربیاً شبیه ریواس در دامنه کوه های بلند می روید و از طریق گرده افشانی تکثیر می شود.

در چه فصلی برداشت میشود؟

 فصل برداشت آن در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه می باشد که در موقع درو یا جمع آوری محصول قسمت ساقه ی بلند را  می چینند که در هنگام چیدن ماده ی سفید رنگی تراوش می کند که بسیار حالت چسبندگی  دارد.

چه گونه از این گیاه استفاده غذایی میکنند؟

 این گیاه تلخ مزه است به همین خاطر قبل از استفاده آن را خوب تمیز می کنند سپس با آب می جوشاند تا هم تلخی آن از بین برود و هم برای استفاده کمی نرم تر شود چرا که علاوه بر تلخی گیاه بسیار سخت و سفت است، بعد آن را با آب و نمک مخلوط می کنند و در دبّه می ریزند تا خوب جا بیافتد البته بعضی از مردم از سرکه هم برای جا افتادن و قابل مصرف بودن نیز  استفاده می کنند.

چه جایگاهی در سفره ها دارد؟

 چاشیر به عنوان ترشی مخصوص در زمستان بر سر سفرهای مردم یافت می شود شاید بتوان گفت که  به عنوان دِسِر ترشی استفاده می شود.

از کجا بدانیم این نوع گیاه خاصیت دارویی دارد؟

اسانس این گیاه دارای اثرات ضد میکروبی است و عصاره برگ این گیاه نیز در تسکین درد دندان کاربرد دارد. جاشیر بازکننده مجاری ادراری است و در رفع مشکلات ادراری موثر است. همچنین بیماری‌ های کلیوی را رفع کرده و مقوی سیستم دستگاه عصبی است و رعشه را برطرف می ‌کند. از عصاره ریشه این گیاه در تهیه مواد آرایشی استفاده می‌ شود ولی باید توجه داشت از بذر نارس این گیاه در تولید مواد آرایشی استفاده نشود زیرا باعث ایجاد حساسیت و خارش پوستی می ‌شود.

حال وضعیت موجودی این گیاه در طبیعت چگونه است؟

در قدیم الایام از این گیاه بیشتر کشاورزان و دامدارانی که زمین زراعی کمتری داشتند برای خوراک دام نیز استفاده  می کردند، ولی متاسفانه به علت چرای بی رویه و غیر اصولی دامها نسل این گیاه مثمر ثمر دامی در منطقه در حال از بین رفتن است.

حال کلام آخر، انتظار داریم مردم این منطقه در خصوص توسعه فرهنگ استفاده بهینه و اصولی از منابع طبیعی که متعلق به نسل آینده است کوشا باشند و در برخورد با این محبت الهی با ملایمت و ملاطفت رفتار کنند و از تخریب اراضی منابع ملی و برداشت بی‌رویه گونه‌های مرتعی خودداری کنند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.