به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد، حاجی مراد بیرانوند ظهر امروز در جلسه ساماندهی کوچ عشایر که با حضور مدیران کل منابع طبیعی استان‌های همدان و کرمانشاه در فرمانداری این شهرستان برگزار شد عشایر را یک جامعه فعال و پویا خواند و اظهار داشت: عشایر کمتر از دو درصد جمعیت و بیش از 10 درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده‌اند و در میان آن‌ها کمتر از چهار درصد بیکاری وجود دارد چراکه همه عشایر در هر سنی تولیدکننده و مولد هستند.

وی با اشاره به جمعیت حدود 84 هزار نفری عشایر استان لرستان در قالب 13 ایل افزود: این تعداد از عشایر با دارا بودن یک و نیم میلیون واحد دامی 25 درصد پروتئین استان و 12 هزار تن شیر را  تولید می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری استان لرستان تغییر اقلیم آب و هوایی در منطقه قشلاق را سبب کوچ زودهنگام عشایر دانست و عنوان کرد: این تغییرات اقلیمی زندگی عشایر را با بحران جدی مواجه ساخته چراکه در دو ماه  از پاییز و سه ماه از زمستان علوفه دستی میان عشایر توزیع می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم یاری‌رساندن به عشایر در رفع نیازهای آن‌ها بیان کرد: استان لرستان به دلیل قرار گرفتن در حد واسط قشلاق و ییلاق همواره مورد آسیب بسیاری از سوی عشایر و دامداران بوده و باید با تقسیم مدت‌زمان کوچ میان سه استان همدان، لرستان و خوزستان این مشکلات رفع شود.

بیرانوند از توزیع 10 هزار تن جو و کنستانتره میان عشایر استان خبر داد و گفت: بالغ‌بر هشت میلیارد تومان تسهیلات نیز به عشایر لرستانی پرداخت‌شده تا بتواند بخشی از مشکلات کوچ آن‌ها را مرتفع کند.

وی بابیان اینکه سابقه کوچ‌نشینی در ایران به هشت هزار سال پیش بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: استان لرستان مشکلی با عشایر بومی خود ندارد اما عشایر استان همدان نرسیده به این استان آهنگ بازگشت دارند که باید ساماندهی شوند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 605527
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.